IndexGalerijRegistrerenInloggen

Deel | 

Interview Wim Vanderzande

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 4:03 pm

1: Kan je jezelf eens kort voorstellen?

Ik ben Wim Vanderzanden. Ik ben ondertussen 28 jaar en woonachtig te Geel in de stille Kempen. Ik ben inmiddels 8 jaar samen met mijn vriendin en ben volop bezig met het bouwen van onze woning. Zelf ben ik tewerk gesteld in de bouwsector meer bepaald houtskeletbouw. Met vissen ben ik ongeveer 16 jaar geleden begonnen eerst met de vaste hengel en later ook met de werphengel op alles wat er bijten wilt. Na 2 jaar ben ik dan gericht op karper beginnen vissen. Eerst op makkelijke waters om zo met de tijd meer en meer op zoek te gaan naar verdere uitdagingen.

2: Kan je je eerste karper nog herinneren, vertel eens iets over die beginperiode?

En of ik me deze nog kan herinneren. Het moet ergens in 93 geweest zijn toen ik mij mijn eerste werphengeltje had aangeschaft. De dag erop naar het water, een privéputje van kennis. Na wat hulp van mijn vader lag mijn hengel beaast met mais na enkele pogingen dan eindelijk in het water. Na een tien minuten was het al bingo en gierde de lijn al van de molen. Na een korte dril lag er een schitterende spiegel op de kant van een kilo of 4. En ik was de trotse vanger.

3: Hoe ziet je huidige visserij er uit en wat voor wateren bevis je?

Tegenwoordig ben ik vooral actief op kanalen vermits ik in de kempen woon in een drie hoek van drie grote kanalen met namen het KK, VK en AK. Mijn visserij gaat vooral door op de laatste van de drie. Wegens tijd gebrek voor het moment vis ik enkel nog op het AK omdat dit het water is waar ik de meeste ervaring mee heb. Mits ik voor het moment niet de tijd heb om een ander water grondig aan te pakken.
Soms durf ik mij ook wel is met de pen begeven aan het water. Rustig een paar stekjes aanleggen om deze dan af te vissen puur genot. Voor zij die het niet doen zeker is proberen.

4: Hoeveel waarde hecht je aan rigsystemen en kun je ons vertellen met wat voor rigs en systemen je zoal vist?

Mijn rigs zijn over het algemeen vrij simpel. Meestal een combi rig niet te lang tussen de 10 à 15 cm. voorzien van een shrink-tube naar binnen geplooid om het haken te verbeteren. Als haak gebruik ik meestal een raptor T6 maat 8 van ESP of een arma point ssc ook in maat 8 van Fox. De rest van mijn systeem bestaat uit een Safe zone leader van Korda met een saftey led clip die ik een beetje in kort om zo in nood toch iets sneller mijn lood te kunnen verliezen. Op het AK gebeurt het wel eens dat je lood vast komt te zitten tussen twee stenen en dat kan met inline lood nogal is minder fijne gevolgen hebben zowel voor vis als visser. Natuurlijk op andere waters pas ik mijn systemen aan aan de omstandigheden.

5: Waar let je op wat betreft aas en wat gebruik je hoofdzakelijk, aspecten die je vertrouwen geven in een bepaald aas? Hoe bepaal je je keuze hierin?

Mijn aas moet vooral kwalitatief goed zijn en vooral ook betaalbaar blijven. Vroeger experimenteerde ik veel zelf met het rollen van boillies maar sinds de freezers zijn opgekomen heb ik mijn roltafel aan de kant geschoven en ben ik overgestapt naar de freezers van Pro-line. Nu hoor ik er al vele denken: “van Pro-Line toch niet.” Toch wel tot vorig jaar ben ik altijd tevreden geweest over deze Freezers. Hoewel ik ook vind dat de commerce er rond een beetje overdreven is, maar goed. Vanaf dit jaar ben ik overgestapt naar boillies van CC Moore. De weinige tijd die ik dit jaar al aan het kanaal heb gevist heb ik gebruik gemaakt van de live system ready mades. En ik moet zeggen dat ze mij al aardig verrast hebben. Volgend jaar ga ik terug zelf mijn bollen fabriceren. Ik mis het experimenteren met het aas een beetje, maar er kruipt veel tijd in en die heb ik voor het moment niet.
Ook maak ik regelmatig gebruik van partikels zoals gepelde haver, kemp tijgernoten en sweet corn. Vooral de laatste heeft mij al enkele mooie extra exemplaren opgeleverd. Ik kan me nog herinneren in het voorjaar van 2004 dat ik na een nachtje blanken tussen sas 9/10 op het kk terug huiswaarts keerde langs het stuk 7/8 en ik daar plotseling uit het niets een vis zag springen. Toen ik stopte herhaalde de vis zijn manoeuvre. Dit kon ik natuurlijk niet zomaar laten gebeuren ik zette mijn wagen aan de kant en tuigde vlug mijn hengels op met als enige aas dat ik nog bij had een potje zoete mais. Daar moest ik het dan maar mee doen. De hengel ging net op de spot waar de vis sprong en twee handjes mais gingen achterna. Voor mijntweede hengel in te leggen kreeg ik echter de kans niet, want nog voor ik die kon beazen stond ik al met een kromme hengel in de hand. Jammer genoeg schoot de top van de hengel enkele minuten later ook terug en verspeelde ik deze vis vakkundig. Maar goed geen tijd voor te treuren misschien ligt er nog vis op de stek. En ja hoor een half uurtje later lag er een schub van een 8kg op de mat. En nog een uurtje later een prachtige schub van 16kg. En dat terwijl er op boillies amper vis gevangen werd.

6: Vis je meestal instant of op voerplekken en waarom?

Hangt er vanaf welk water ik bevis. Ik heb op mijn thuis water ondervonden dat waneer ik er dagelijks voer ik wel vis op mijn stek kan houden maar dat het vooral de kleinere vissen zijn die blijven hangen op het voer. De grotere trekken naar mijn mening gewoon door na ze hun spijsverteringskanaal gevuld hebben. Daarom voer ik meestal niet voor, om zo meer kans te maken op één van de betere vissen. Wat ik wel dikwijls doe is een halve dag voor de sessie gaan ongeveer 1à2 kg. (Naargelang het de omstandigheden) gaan voeren zo dat de vissen de kans al hebben om ongestoord te kunnen azen op de stek. Als ik dit toepas dan voer ik bij aanvang van de sessie nog maar een 10 à 20 bollen meer rond mijn haakaas. Als er dan al vis op de stek rond hangt duurt het meestal niet lang vooraleer de eerste aanbeet volgt.

7: Vis je wel eens in het buitenland en zo ja met succes? Hoe bepaal je de keuze van een buitenlandse trip? En zo nee, heeft het een bepaalde reden dat je er niet vist?

Veel in het buitenland heb ik eigenlijk nog niet gevist. Maar de laatste jaren ga ik toch geregeld de grens over om een visje te vangen. Zo heb ik de laatste jaren waters zoals Charmes, La Mouche, Bellebouche en Echternach bevist. Ook ben ik vorig jaar naar Spanje afgezakt om er mijn eerste meervallen aan de haak te slaan. Wat me daar aardig gelukt is en zeker voor herhaling vatbaar. Het liefst vis ik op grote maar toch overzichtelijke wateren zoals bijvoorbeeld stuwmeren en grote grind afgravingen. Een water dat de laatste 2 jaar in men hofd rondspookt is het legendarische Cassien, als ik in de volgende jaren ergens de tijd vind om dit water te bevissen zal ik dat zeker doen. Maar ook buiten frankrijk zijn er nog enkele waters waar ik mijn gedachten heb op staan, maar we hebben nog een heel leven in het vooruitzicht dus nog tijd genoeg ook.

8: Welk karpermoment zal jouw tot nu toe eeuwig bij blijven en wat wil je hierover kwijt?

Op visgebied zal het zeker mijn eerste karper op het Albertkanaal zijn. Dit kan ik mij nog vrij goed herinneren. Ik had hier in 1998 al enkele uren mijn broek versleten maar zonder resultaat. In 1999 ging ik samen met men vismaat Jimmy nog eens een poging doen met de opening van het visseizoen. 2 dagen voor de opening waren we wat verspreid beginnen voeren. De opening viel dat jaar door de week en mits we nog schoolplichtig waren moesten we dus ook op 1 juni onze kostbare tijd op de schoolbanken versleten tot een uur of 4 in de namiddag. Om dan als een halve naar huis te fietsen, de viskar aan te pikken en dan richting het kanaal te rijden. We zouden vissen tot een uur of 10. De volgende dag moesten we immers weer naar school. Tegen half 10 kwam er en bliep uit de delkim van Jimmy deze bliep werd kort daarna gevolgd door een hevige run. Een 10 minuten later kon ik het net schuiven onder Jimmy zijn eerste AK spiegel van een kg of 7.Na deze vis hebben we nog een uurtje doorgevist maar tevergeefs. We besloten om nog wat te voeren en het int weekend nog eens een kans te geven. Vrijdag avond was het weer zover, we zouden een nacht daar blijven maar wel tijdig de hengels uit te draaien omdat er toen nog een nachtvisverbod van kracht was. De avond was visloos. Na het uitdraaien van de hengels en nog wat voeren besloten we onze slaapzakken in te duiken. Om half 5 werden we gewekt door het gezoom van de wekker om onze lijnen terug in te leggen. Ondertussen viel de regen met bakken uit de lucht. Om half 6 werden we alweer geweekt maar dit maal door het geluid van mijn beetverklikker. Binnen de 10 seconden stond ik in de gietende regen met een kromme hengel in de handen op mijn kousen. Een dikke 20 minuten later lag dan men eerste AK karper op de kant. Een schub van 12,4 kg. nog nooit had ik zoveel kracht van een karper gevoeld. Dat vergeet ik nooit meer.

Natuurlijk zijn er ook nog andere momenten in mijn visserij zoals de buitenland sessies met vrienden. Dat is altijd puur genieten gezellig met een paar man aan een water wat lachen en een pintje drinken lekker eten. Puur genot.

9: Waar streef je naar aan de waterkant? Geniet je van elke vangst hoe klein die ook is, werk je naar een bepaald target of nieuw pb toe? Wat is je pb en / of mooiste vangst tot hiertoe?

Aan het water kan ik vooral genieten van de rust. Geen zorgen maken enkel en alleen mijn eigen concentreren op mijn visserij daar kan ik echt van genieten. Ook de natuur, liefst zit ik nog ergens ver van de bewoonde wereld om dan plots uit je gedachten geschrikt te worden door het geluid van een Delkim of je pen die plotseling onder de waterspiegel verdwijnt, en dan slaat die rust plots om in adrenaline. Het bonzen van men hart tijdens de dril van een vis. Echt zalig.
Echt targetvissen heb ik eigenlijk nooit gedaan, tot ik een vier jaar geleden een schub op het oog kreeg op mijn thuiswater die ik wel eens graag zou willen vangen. Dit jaar heb ik hem in het voorjaar dan ook eindelijk op mijn mat gekregen op een gewicht van 26,4. Het is met geen woorden te beschrijven welk gevoel van vreugde dat er dan door je heen gaat. Deze vis is dan ook tot op heden mijn pb en zal dat waarschijnlijk nog wel even blijven denk ik want vissen van dergelijk formaat vang je niet zo maar alle dagen.

10: Heb je nog speciale doelen/targets voor de komende jaren?

Een paar sessies op cassien zullen in een van de volgende jaren zeker nog komen. Voor de rest vooral proberen te genieten van mijn visserij. Meer hoeft het voor mij echt niet te zijn.

[color]11: Wanneer is de maat vol en haak je af, waar erger je aan binnen het karpervissen? Heb je al ooit gedacht nu stop ik ermee?[/color]

Zodra ik geen plezier meer beleef aan het vissen dan hang ik men hengels aan de haak. Maar dat zal zeker nog niet voor de eerste jaren zijn hoor. En als we het statisch vissen moe zijn dan grijpen toch gewoon even naar het pennetje. Waar ik mij vooral aan erger is de commerce die tegenwoordig rond het karpervissen ontstaat. Aasfirmas schieten als bomen uit de grond en ook tacklefirmas volgen. Echt pure geldwolven als je de woeker prijzen ziet van sommige producten dan stel ik mij soms toch de vraag of dat product echt die prijs waardig is. Het is en blijft tenslotte voor de meeste onder ons een hobby hé. Waar ik mij de laatste jaren ook steeds meer aan erger, vooral dan sinds het nachtvissen legaal gemaakt is. Zijn jongeren die dan zogezegd op karper gaan vissen maar het eigenlijk gewoon gebruiken als uitvlucht om aan de waterkant dan dingen te doen die ze thuis niet mogen, zoals het gebruik van drugs en drank. Dit maakt heel het imago van de karpervisserij kapot. Natuurlijk wil ik niet alle jongeren over dezelfde kam scheren, er zitten er ook tussen die het beste voor hebben met onze hobby. En dan nog een derde punt waar ik me zwaar aan erger zijn karpers met handvaten die soms voor serieuze prijzen verkocht worden aan privéwaters waar je dan mag vissen als je maar genoeg betaald. Ik word er ziek van als ik er nog maar aan denk wat sommige van deze vissen afzien tijdens transport. Laat staan dat ze dan nog eens van een groot openbaar water komen meestal en dan op een putje van 3à4 hectare worden gedumpt. Waar er waarschijnlijk nog een stuk of 20 van zijn kaliber worden bij geduwd en dan nog is een stuk of 1000 kleinere vissen. Rond uit schandalig

12: Heb je een voorbeeld binnen de karpervisserij, iemand waar je naar opkijkt, bewondert of met wie eens zou willen samenvissen?

Ik heb er wel enkele, ondermeer Geert Ooms vind ik wel een geweldige visser waar ik veel bewondering voor heb. Maar er zijn er wel meer hoor maar minder bekende namen maar stuk voor stuk goede vissers. En samenvissen doe ik nog het liefst met iemand waar ik plezier mee kan maken aan het water. Dit vind ik nog altijd het belangrijkste.

13: Hoe combineer je het karpervissen met de rest van je leven? Vriendin, gezin, werk, andere bezigheden,…! Hoeveel uur per week/maand kruipt hier in en hoe staan je naasten hier tegenover?

Het meeste van mijn vistijd speelt zich af in voor en najaar. Dan durf ik gemakkelijk een 3 nachten per week vissen. In de zomer vis ik veel minder af en toe eens een ochtend met de pen op stap of eens een paar nachten met vrienden onder elkaar maar niet echt voluit. Dan neem ik meer de tijd om samen met mijn vriendin iets leuk te doen of met vrienden een pint gaan te drinken. Een mens is tenslotte een sociaal wezen hé. Door de week probeer ik dan ook nog wat aan sport te doen vooral zaalvoetbal in de winter en mountainbike. Mijn vriendin is echt 1 uit de duizend zij begrijpt mij volledig. Als ik naar het water zit te gluren dan weet zij al wat er door mijn hoofd spookt. Gelukkig heeft zij ook een vlot sociaal leven. Zodat ze toch niet altijd alleen is als ik weer eens op mijn eentje ergens langs het kanaal vertroef. En af en toe eens een etentje kado doen kan ook wonderen verrichten om de kerk in het midden te houden.

14: Heb je een abonnement of koop jij een karper magazine (binnen/buitenland)? Zo ja welk?

Vermits ik aangesloten ben bij het VBK krijg ik het magazine 4 keer per jaar in de bus en af en toe koop ik de spiegel of de karper wel eens als ik denk dat er iets interessants instaat.

15: Aan wie zou jij de pen willen doorgeven en waarom?

Graag zou ik de pen doorgeven aan Geert Catteeuw. Ik denk dat hij ons heel wat kan bijbrengen en een ware meerwaarde is voor het forum. En met zijn jaren ervaring zal hij zeker ook wel interessante dingen te vertellen hebben.
Zo ik hoop dat jullie een beetje genoten hebben van mijn interview.
Hopelijk tot aan de waterkant en vang ze hé.

Terug naar boven Go down
Kristof Dryvers

Man Aantal berichten: 132
Leeftijd: 22
Hobby’s: vissen
Registration date: 24-07-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 4:14 pm

mooi interview en interessant om te lezen Wink
merci .
Terug naar boven Go down
Jeffrey Benoot
Admin

Man Aantal berichten: 1497
Leeftijd: 38
Hobby’s: Verse vis
Registration date: 23-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 4:54 pm

Zeer mooi interview...zeer fraai om te lezen!

Grtzzzzzzzzzzz

Man Aantal berichten: 48
Leeftijd: 42
Hobby’s: Karpers proberen te verschalken
Registration date: 08-05-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 4:59 pm

Knap intervieuw,aangenaam om te lezen.
gr.Ronny
Terug naar boven Go down
Robby Malfliet

Man Aantal berichten: 2727
Leeftijd: 36
Hobby’s: Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date: 06-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 6:02 pm

Mooi interview!

I like de foto van op de "makkadam" in Spanje... Wink

Ik vind het wel vrij frappant dat ge vanalles hoort en leest over de nieuwste succesvolle rigs... Maar als ge dan interviews leest met vanalle mensen op fora en in boekskes (bekend of nie), dan leest ge dat ze het allemaal heel simpel houden... Wink
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 7:39 pm

Mooi interview wim . Je hebt je best gedaan makker !
Leuk om lezen !

Grtz waldo
Terug naar boven Go down
vanderzanden wim

Man Aantal berichten: 385
Leeftijd: 30
Hobby’s: Vissen
Registration date: 15-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 8:36 pm

Merci mannen. Sorry dat zolang duurde maar ik heb het nogal druk de laatste tijd.

@Robby: Ik heb in mijn visserij alredelijk wat rigs uitgeprobeerd en tegenelkaar getest en kom toch meestal terug op een simpele rig. Ofwel en combi rig of wel volledige stiff rig. Niet dat ik op de andere rigs geen vis ving, maar toch niet helemaal zoals ik het wouw de vissen slecht gehaakt of lossers bij sommige rigs heb ik zefls al zwaar de twijfel of dit de vis wel haakt zoals het hoort.
Terug naar boven Go down
Tom Daelemans
Admin

Man Aantal berichten: 723
Leeftijd: 31
Hobby’s: Karpervissen/Voetbal/Kickeren/...
Registration date: 14-04-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 8:52 pm

Leuk interview, tof om te lezen!!!

Grtzz
Terug naar boven Go down
christoph segers

Man Aantal berichten: 481
Leeftijd: 32
Hobby’s: karper en meervalvissen
Registration date: 02-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   za okt 10, 2009 10:01 pm

schoon intervieuw wim , herkenbare foto van spanje op de promenade of Zoals de engelsen hem noemen the front
Terug naar boven Go down
http://www.thecompleatebroangler.com
Jerry Van Opstal

Man Aantal berichten: 435
Leeftijd: 37
Hobby’s: Vissen , ........
Registration date: 10-04-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   zo okt 11, 2009 9:34 am

Mooi ! cheers
Knappe vissen Wim , wist wel dat jij iets zinnigs wist te vertellen .
Grt en nog veel succes .
Terug naar boven Go down
Bart Debosschere
The Hoodie man

Man Aantal berichten: 1028
Leeftijd: 34
Hobby’s: Carpfishing & dog-sport
Registration date: 24-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   zo okt 11, 2009 12:12 pm

Schoon neergeschreven, well done... cheers
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   zo okt 11, 2009 12:56 pm

ik vind het een heel goed interview!!

nu is de vraag gaat de Geert ons voorzien van ook een interview (pm me anders maar geert, dan stuur ik je de vragen door ok)
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   zo okt 11, 2009 1:36 pm

Tommy

Ik zie dat wel zitten ,ik weet nog dat je mij eens vroeg een paar jaar geleden maar toen heb ik vriendelijk bedankt omdat ik al voor andere site,s enkele intervieuw,s had gegeven en ik niet telkenmale in herhaling wou vallen.Soit ,we zijn nu enkel jaren verder en heb ondertussen weer al wat meer meegemaakt en we gaan er ons werk eens van maken zeker.Liefst niet de eerste zes weken want ik heb veel werk en wil nog wat vissen voor de winter zijn intrede doet.

Btw
Mooi verhaal van de Wim.

gr Geert
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Wim Vanderzande   zo okt 11, 2009 2:33 pm

ik stuur je de vragen Geert, en ge zie maar waneer ge is tijd hebt ok (geen haast bij)
beter goeie dingen hier opt forum he (alvast bedankt) ....
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: nice one   zo okt 11, 2009 3:02 pm

Mooi geschreven Wim!

Een interview lezen van iemand die je al een beetje kent is ook wel cool, dan zie je de persoon in kwestie zitten in zijn camionnetje terwijl je leest :-)
Terug naar boven Go down

Interview Wim Vanderzande

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende

Similar topics

-
» Interview Wim Vanderzande
» Interview Bart
» Interview Steven Dekeyzer...
» Interview Robby Malfliet
» Interview Tommy De Cleen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum