IndexGalerijRegistrerenInloggen

Deel | 

Interview Raf Van Opstal...

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Jeffrey Benoot
Admin

Man Aantal berichten: 1498
Leeftijd: 38
Hobby’s: Verse vis
Registration date: 23-03-08

BerichtOnderwerp: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 6:44 pm

1: Kan je jezelf eens kort voorstellen?
Ik ben Raf Van Opstal.Vader van 3 mooie kinderen (Natasja,Michiel en Bram).Ik ben 33 jaar oud en al enige jaren actief als zelfstandige in de industriële Automatisatie.Vroeger was ik een zeer fervente karpervisser,maar heden ten dage laat mijn familiale toestand en job,het spijtig genoeg enkel nog maar toe er sporadisch eens een nachtje op uit te trekken.Althans dat probeer ik me zelf toch altijd voor te liegen,want diep van binnen,heb ik het gevoel ,ingeval ik het allemaal opnieuw kon overdoen.Het eerder met een gezonde dosis zou zijn i.p.v.7 op 7 aan de waterkant te vertoeven.Dus misschien heb ik nu toch de juiste balans gevonden en speelt er enkel nog een zekere vorm van heimwee naar vroegere tijden me te parten.Het gemis van een vergane periode waarvan alles rond het karpervissen draaide en je nog een zorgeloos vrij leventje leidde onder mama’s vleugels.Iets waarvan de meeste”getrouwde”mannen mee geconfronteerd worden denk ik,maar door terug meer gaan te vissen komt deze zorgeloze mooie jeugdige tijd niet mee terug.Misschien is dit wel een vroege vorm van een midlife crisis !

2: Kan je je eerste karper nog herinneren, vertel eens iets over die beginperiode?
De eerste keer dat ik op karper ging vissen was en jaar of 21 geleden.Ik was toen 12 jaar,en ik ging toen samen met mijn broer vissen tussen sas 6-7 op het kk.Ik kan het me nog zeer goed herinneren.We hadden die dag rode zelf gemaakte boilies bij .Een simpele 50/50 mix met een chocolat malt flavour eronder van Rod Hutchinson.Rode boilies,want we hadden ons laten vertellen dat ze op dit water enkel op rode boilies te vangen waren.Achteraf bekeken waren we natuurlijk nog zeer naïef en onervaren,maar swat.Daar zaten we dan die eerste dag, vol ongeduld en onwetendheid achter de hengels te wachten op die eerste run.Die nu inmiddels al een uur of 2 uit bleef.En we al serieus onze bedenkingen begonnen te krijgen of we wel met het juiste kleurtje aan de slag waren gegaan.Of misschien nog erger .De verkeerde flavour !Totdat er totaal onverwacht één van mijn hengels begon af te lopen ,en even later mijn éérste karper een feit was.Een prachtige spiegel van 16,2kg.Na deze gewogen te hebben,werd hij dan al snel door mij in een leefnet gefrommeld,om dan tot later die avond als “ma” ons kwam oppikken te kunnen vastleggen op de gevoelige plaat.Wat toen nog niet meer was als zo’n marginaal fototoestel dat je nog iedere keer zelf moest opwinden met als resultaat ,dat je na het binnen brengen bij de fotograaf,je van die prachtige kleine vierkante foto’s verkreeg van 10 op 10. Maar die dag schonk ons direct zoveel zelfvertrouwen in boilies en in die rare onderlijnen waarvan de haak bloot boven het aas hing te bengelen,dat we nu toch wel al tegen een stootje konden .En we het er even later op waagden om tussen sas 7-8 te proberen.Dit water was toen het Mekka voor de karpervissers.De sfeer die hier rond hing viel gewoon niet te beschrijven.De monsters die het toen herbergde in samenhang met de “befaamste”der karpervissers die toen dit water beviste maakte dit alles zo mysterieus en spannend,ver boven mijn verbeelding uit.Hier heb ik toen het geluk mogen hebben om tijdens de eerste sessie al een veertiger te mogen landen,en er de weken daaropvolgend , nog enkele meer te mogen bijvoegen.Achteraf bekeken was het eigenlijk door stom toeval,omdat ik hier als nieuweling begon en daardoor onbewust afweek van de stereotype visserij van de anderen ,dat ik in zo’n korte tijd zo succesvol grote vissen wist te vangen.Dit bleek al snel tot mijn verstand te komen, wanneer telkens het een nieuwe vissers was die in een korte tijd de ervaren garde de loef wisten af te steken.En zo ben ik op het kempisch nog jaren blijven plakken, vooral omdat dit kort bij mijn thuis lag,en ik er met mijn fiets relatief snel was.

3: Hoe ziet je huidige visserij er uit en wat voor wateren bevis je?

De laatste jaren ben ik meer een gelegenheidsvisser geworden.En is het zoals ik al zei,een kwestie van wanneer de gelegenheid zich voordoet,dat ik er nog eens aan toe kom om een nachtje te vissen.Ik hou er nog wel van om enkel wateren te bevissen met het potentieel op een zeer grote vis.Zeer zeker niet om te gaan targetten naar één enkele vis,want hiervoor beschik ik niet over de vereiste vrije tijd,maar enkel om het gedacht alleen dat er ieder moment zich wel een gigant kan aanmelden aan mijn hengels.

4: Hoeveel waarde hecht je aan rigsystemen en kun je ons vertellen met wat voor rigs en systemen je zoal vist?

Ik hou me al een hele tijd niet meer bezig met rigs ,omdat dit voor de wateren die ik voornamelijk bevis zoals het Albertkanaal en het V-kanaal een verspilling is van kostbare tijd die ik hier liever aan andere belangrijkere prioriteiten besteed zoals het lokaliseren van de karpers.Mocht ik me nu toch meer op “dressuur wateren”gaan begeven zoals terug op kk7-8.Dan zou ik nooit stereotiep met 2 hengels hetzelfde vissen,maar steeds met minstens 1 hengel experimenteren.

5: Waar let je op wat betreft aas en wat gebruik je hoofdzakelijk, aspecten die je vertrouwen geven in een bepaald aas? Hoe bepaal je je keuze hierin?

Zoals ik hierboven al naar verwees,sta ik open om met éénder welk aas aan de slag te gaan,naarmate het water dat ik dan bevis.Maar over het algemeen ,voor het AK en V-kanaal,gaat mijn voorkeur niet specifiek uit naar één bepaalde type boilie.Ik wissel graag af.Van zoet naar vismeel en van vismeel naar spicy.Zolang de boilie uit kwaliteits ingrediënten bestaat en er genoeg aantrekkingskracht in schuilt door middel van natuurlijke extracten ,en de structuur het toelaat voor een vlotte vertering.Dan ben ik al tevreden.Meestal gebruik ik wel 25 millimeters,vanwege de hardnekkige witvissen op deze wateren.

6: Vis je meestal instant of op voerplekken en waarom?

Het gebeurt zelden dat ik ga voor voeren op mijn lokale viswateren.Omdat het grote min puntje aan vrije stekken en druk beviste wateren is,dat je vrijwel nooit van te voren weet welke stek nu eens een weekje niet gaat bevist worden.En deze blijken meestal vrij zeldzaam te zijn.Althans op het Ak durf ik wel eens een paar dagen van te voren voeren.Maar ook hier gebeurt het stilaan maar vaker dat er dan net dat weekend weer iemand je voor was.Om die redenen gaat mijn voorkeur eerder uit om door de weeks eens langs het kanaal te rijden .Niet om te voeren, maar enkel om zoveel mogelijk info bijeen te sprokkelen ,zodanig dat er zoveel mogelijk puzzelstukjes gelegd kunnen worden en er s’weekend een opmerkelijk beter oordeel kan geveld worden over de meest kansrijke stek keuze.

7: Vis je wel eens in het buitenland en zo ja met succes? Hoe bepaal je de keuze van een buitenlandse trip? En zo nee, heeft het een bepaalde reden dat je er niet vist?
Het is inmiddels al 10 jaar geleden,dat ik nog eens in Frankrijk gevist heb.De laatste 2 trips hebben we toen op Cassien gehouden.En daarvoor was het nogal een mix tussen grote wateren zoals Orient en Du Der,alsook rivieren en kleinere reservoirs.Deze wateren spraken me toen aan vanwege hun groteske verschijning qua oppervlakte,natuur en moeilijkheidsgraad.Hiervan hou ik wel .Zo steeds over die dunne lijn te moeten balanceren, met aan de ene kant de kans om zwaar op de bek te gaan of in het andere geval als een winnaar vol zelfgenoegen over uw bereikte prestatie naar huis te mogen komen. Natuurlijk heeft ieder mens zijn eigen kantje,en zijn er velen die liever voor een meer zekere uitkomst kiezen op een vakantie vriendelijkere manier.

8: Welk karpermoment zal jouw tot nu toe eeuwig bij blijven en wat wil je hierover kwijt?

Eigenlijk heb ik niet zo zeer van die specifieke memoriable momenten die me eeuwig blijven na mijmeren.Maar eer een ganse periode tijdens mijn begin jaren als karpervisser.Alles was toen nog nieuw en betoverend.Je zou toen bijna een moord begaan om alleen nog maar aanwezig te mogen zijn tijdens een fotosessie van een veertiger gevangen door een mede collega visser.God,wat waren dat toen imposante monsters die toen uit de bewaarzak te voorschijn werden getoverd.Je stond daar toen nog echt perplex op te kijken alsof de Heilige Geest in eigen persoon voor je stond.Helaas bij ons mensen went vroeg of laat ,alles.En als ik dan de dag van vandaag kijk,hoe we nog tegenover de vangst van een veertiger staan ,de gevoelens die deze vissen binnen ons nog losmaken,dan voelt dit alsof het kind in ons is gestorven.Dan volgen er van die opmerkingen” weegt die wel 20 kilo?”of”zo nog een stuk of 10 en het komt dit jaar nog wel goed”.

9: Waar streef je naar aan de waterkant? Geniet je van elke vangst hoe klein die ook is, werk je naar een bepaald target of nieuw pb toe? Wat is je pb en / of mooiste vangst tot hiertoe?
Vroeger legde ik de lat voor mezelf tamelijk hoog,maar toen ik beschikte nog over voldoende vrije tijd om mijn targets te kunnen waarmaken.Nu heb ik me er al stilaan bij neer gelegd,dat ik ruim tekort kom,om op iet of wat viswater van categorie een groot deel van de populatie naar mij toe te kunnen schuiven.En hierom heb ik mij voor genomen om geen concrete doelstellingen nog voor ogen te houden.Maar laat ik het gewoon nog op mij afkomen gelijk het komt.Mits er op deze wateren toch enkele heel bijzondere vissen rond zwemmen,is het ook niet altijd nodig om er veel bijeen te moeten vangen op een jaar.één schot in de roos kan al voldoende zijn!Wat betreft het kleinere spul,is er een uitspraak die zegt”wie het kleine niet eert ,is het grote niet weerd”.Maar eerlijkheidshalve ben ik meestal toch teleurgesteld wanneer er zo’n klein gedrocht boven komt.Ik moet het de laatste tijd met een handje vol vissen stellen per jaar,en dan word het al iets minder leuk ,als het om kleiner spul begint te gaan.Anderzijds ,een kleintje op zijn tijd om het monotoon blanken te doorbreken ,kan ook geen kwaad.

10: Heb je nog speciale doelen/targets voor de komende jaren?

Neen,eigenlijk niet.Ik bezit momenteel toch niet meer over de tijd om bepaalde doelen te kunnen af te dwingen.Dus hou ik het er een beetje op, gelijk bij de loterij.Ik verwacht niets,maar het geen dat komt is toch wel mooi meegenomen.En stiekem droom je van die ene hoofdprijs.

11: Wanneer is de maat vol en haak je af, waar erger je aan binnen het karpervissen? Heb je al ooit gedacht nu stop ik ermee?

Het meeste waar ik een hekel aan heb,is wanneer mijn persoonlijke vis ruimte sterk in het gedrang komt ,doordat er zoals nog al te vaak gebeurt.Iemand nog net voor het donker enkele meters naast u komt zitten.Of nog erger ,rechtover jou.Dan zit je nog constant ,willens of niet ,op die mens zijne kop te zien.Dan beslis ik meestal om nog onmiddellijk te verkassen,wat op zijn eigen niet veel voorstelt omdat ik me altijd mobiel op stel.Alleen is het telkens klote ,dat dit zich telkens toch weer tijdens de eerste duister moet voordoen.Hatelijk!

12: Heb je een voorbeeld binnen de karpervisserij, iemand waar je naar opkijkt, bewondert of met wie eens zou willen samenvissen?

Echt naar iemand opkijken vind ik nogal naïef om te zeggen.Want als je alles in de goeie context plaats ,is het wel zo dat er mensen zijn die enorm veel vangen .En dit staat meestal recht op ,de tijd die ze er kunnen en willen in steken alsook de wateren die ze bevissen .Of op de dag van vandaag,geld dan ook vaak ,de wateren waar ze mogen vissen ver van de rest van de meute.Waarvan het recht bekregen om er te mogen vissen niet altijd gepaard gaat met enige vorm van fatsoen.Respect heb ik wel,voor al die gene die hun eigen ding doen en hun persoonlijke stempel weten te drukken op hun visserij.Tegenwoordig kom je dit maar weinig meer tegen.Er is elk jaar wel ergens een nieuwe hype rond een bepaald water.En er zijn er maar zoveel die gewoon hun visserij hierdoor laten leiden .

13: Hoe combineer je het karpervissen met de rest van je leven? Vriendin, gezin, werk, andere bezigheden,…! Hoeveel uur per week/maand kruipt hier in en hoe staan je naasten hier tegenover?

Als zelfstandige heb je het grote nadeel ,dat je nog over zeer weinig vrije tijd beschikt.Zelf weet ik trouwens zelden of ik weekend komende moet werken of niet.Dus enige vorm van voorbereiding zit er vrijwel nooit in .Het is meestal een last minute beslissing,dat ik mijn boel bijeen pak en ga vissen.Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk weekend werk te verrichten tijdens de winter periode,en hoop ik er tijdens het voorjaar toch op enkele weekends te kunnen gaan vissen.

14: Heb je een abonnement of koop jij een karper magazine (binnen/buitenland)? Zo ja welk?
Als tegen compensatie wanneer je minder vist,zoeken we toch al te vaak een toevlucht naar magazines en het internet om dit te compenseren.Zelf ben ik aangesloten bij het VBK en heb ook nog een abonnement op ‘Spiegel’.En bij gelegenheid word er ook wel eens ‘de karper’ uit de rekken van de boekenwinkel mee geratst.

15: Aan wie zou jij de pen willen doorgeven en waarom?

Ik kan er wel direct een paar bedenken,maar deze personen ken ik al vrij goed.Dus gaat hun interview voor mij niets nieuws naar boven halen.Hiervoor laat ik het over aan het Forum.

Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:01 pm

Mooi Interiew Raf ! Ik ken je ook al een tijdje van in de boekskes en telkens stond jij er in met kleppers van karpers ! Prachtige vissen !
ik bewonderde je eerlijk gezegd toch wel ...

Grtz waldo Wink
Terug naar boven Go down
Patrick Arteel
Rotarist

Man Aantal berichten: 142
Leeftijd: 47
Hobby’s: karpervissen
Registration date: 19-06-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:15 pm

Mooi man
Terug naar boven Go down
Steven Dekeyzer
Rotarist

Man Aantal berichten: 375
Leeftijd: 36
Hobby’s: Carp Fishing / music
Registration date: 22-03-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:17 pm

Wederom pracht van een interview. Geniet van de momenten aan het water, ook al zijn ze schaars !
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:19 pm

super interview, van nen heel toffe gast waar ik het genoegen van heb gehad mee samen te vissen (Nutrabaits periode, op het KK en is in france) super kerel, waar ik veel respect voor heb
hij is nogal aan de stille kan (vroeger toch haha) knap makker en bedankt he ....
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:40 pm

Schitterend interview ,zo stil was hij niet hoor.Heb hem eens goed weten roepen en tieren naar mij of het moet zijn maat geweest zijn waar hij toen mee samen zat(Frank Cleeren)Niet dat ik het mij aantrok hoor Razz Een die-hard visser die toch verder heeft gekeken dan zijn neus lang is en in het echte leven stevig op zijn pootjes is terecht gekomen.
Terug naar boven Go down
Bart Debosschere
The Hoodie man

Man Aantal berichten: 1028
Leeftijd: 34
Hobby’s: Carpfishing & dog-sport
Registration date: 24-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:45 pm

Knap ..........alles kan niets moet , proper neergeschreven
Bedankt , leuk om lezen .
Terug naar boven Go down
Mark Hoedemakers

Man Aantal berichten: 293
Leeftijd: 32
Hobby’s: Karpervissen
Registration date: 25-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:46 pm

Mooi vervolg van een mooie reeks...
Terug naar boven Go down
Bart Raats

Man Aantal berichten: 111
Leeftijd: 33
Hobby’s: vissen
Registration date: 08-08-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 7:51 pm

Knap. Ken Raf niet persoonlijk maar ik stond vroeger vaak met open mond naar zijn foto's te kijken. Vooral van kk 8en9 dan triple scale, de gele, de tijger ook dacht ik enz... Vissen om trots op te zijn.

mvg beire
Terug naar boven Go down
Tino Musschoot

Man Aantal berichten: 289
Hobby’s: vissen en honden
Registration date: 22-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 9:30 pm

Mooi interview Raf en veel geluk met heel de familie Wink ; Je viste vroeger inderdaad alijd heel fanatiek maar je wist ze toch elke keer te vangen ook!
Terug naar boven Go down
http://www.triggerbaits.nl
Pol Geens

Man Aantal berichten: 336
Leeftijd: 49
Hobby’s: aan de waterkant
Registration date: 21-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 9:31 pm

...
Mooi interview , weeral genoten van de sfeerbeelden.

Grtz , Sun.
Terug naar boven Go down
Giovanni Vanhooren

Man Aantal berichten: 255
Leeftijd: 31
Hobby’s: Ja
Registration date: 08-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 9:34 pm

Een van de beste dat ik hier al gelezen heb! Sjiek!
Terug naar boven Go down
christoph segers

Man Aantal berichten: 482
Hobby’s: karper en meervalvissen
Registration date: 02-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   di maa 09, 2010 9:52 pm

quality , schoon intervieuw
Terug naar boven Go down
http://www.thecompleatebroangler.com
Igor Van Waesberghe

Man Aantal berichten: 445
Leeftijd: 33
Hobby’s: karperen
Registration date: 15-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   wo maa 10, 2010 3:58 am

mooi interview raf, en veel bewondering voor je visserij man

greets

Laatst aangepast door Smirny op vr okt 29, 2010 1:22 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
filip de meulder
Moderator

Man Aantal berichten: 271
Leeftijd: 40
Hobby’s: vissen
Registration date: 12-10-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Raf Van Opstal...   wo maa 10, 2010 6:05 am

Mooie kijk op het leven. De tijd staat niet stil. De drang om te vissen blijft wel volgens mij ook al heb je daar niet altijd de tijd voor. Knappe vissen ook ! Chapeau cheers

Interview Raf Van Opstal...

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende

Similar topics

-
» Interview Raf Van Opstal...
» Interview Jerry v Opstal
» Interview Bart
» Interview Steven Dekeyzer...
» Interview Robby Malfliet

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: De Interviews-