1: Kan je jezelf eens voorstellen?Ik ben Jurgen Lievens, 32 jaar oud en werk als zelfstandig architect-assistent voor architectenbureau’s en ingenieurs.
Samen met mijn vrouw en dochter van 4 woon ik in Markegem.
Naast het vissen speel ik nog 2x minivoetbal.
2: Hoe lang vis je op karper, en hoe was het in uw beginperiode?Het zal nu ongeveer 19 jaar zijn dat ik gericht op karper vis. De periode ervoor heb ik vooral met de vaste hengel en spinhengel gevist. Mijn vader, die ook een fervent visser is, stond er op dat ik eerst zo wat leerde vissen. In deze periode heb ik dan ook veel geleerd over voersamenstellingen, uitloden, onderlijntjes knopen enz. Zo heb ik een goede basis opgedaan wat alleen maar in je voordeel kan uitkomen vind ik. Daarna ben ik beginnen karpervissen op een lokale visput in desselgem, gouden tijden heb ik daar meegemaakt. Ettelijke uren heb ik daar aan het water gezeten achter mijn ene hengel met als beetregistratie een stukje foliepapier. Natuurlijk werd er niet veel gevangen tot ik eens wat boillies kreeg van een karpervisser. Mijn eerste boillies die ik maakte bestonden uit een basismix die ik gebruikte voor het witvissen met mais. Je kan u al voorstellen dat deze niet echt goed rolden maar vangen deed ik wel. Dan ben ik op 16 jarige leeftijd op de Gavers in harelbeke beginnen vissen.
Mijn eerste vis die ik daar ving, na 14 dagen blanken, was de tweebuik op 17kg.
Jaarlijks deden we ook eens een frankrijktrip met wisselend succes.

3: Wat soort wateren vis je zoal, en wat is uw favoriete type water?De wateren die ik het liefst bevis zijn meren en etangs. Nu en dan ga ik wel eens een kanaal of rivier bevissen maar de voorkeur geef ik toch aan bovenstaande wateren.
Het liefst bevis ik een goed overzichtelijk water, niet al te groot, die ik dan een gans seizoen bevis.
Verlopen van water doe ik dan niet meer want enkel zo kan je het water en het gedrag van de karper leren kennen.
4: Hoe belangrijk zijn rig’s voor u en wat is uw favoriete rig?Een favoriete rig heb ik niet echt, momenteel vis ik veel met de chod-rig en de zig-rig.
Voor mij zijn rig’s zeker belangrijk maar wat ik zeker ook belangrijk vind zijn de laatste meters voor de rig. Ik zal er altijd voor zorgen dat deze tegen de bodem liggen. Belangrijk is ook de materiaalkeuze die je maakt voor het maken van je rig. Bij ons wordt deze altijd gekozen ifv de bodem waar je op vist (modder, zand, kiezel enz). Ook kies ik meestal voor matte haken, ringetjes enz. Hoe minder het blinkt hoe beter, zeker op dressuurwateren.
Even een voorbeeldje hoe we onze lijn tegen de bodem leggen bij het uitvaren(voorslag van 10m fluorcarbon en rig):
Na onze rig gedropt te hebben op de stek varen we terug richting stek. Op het einde van de fluorcarbonvoorslag stoppen we en hangen we een toplood aan de lijn. Daarna varen we door naar de stek. Simpel maar effectief. Natuurlijk moet je dit niet doen als er obstakels liggen he.
5: Vis je vaak instant of toch liever op een voerstek?Weekelijks proberen we toch naar frankrijk te gaan vissen, waar we op het einde van de sessie voeren voor een ganse week. Dus vis ik liever op een voerstek. Als er iemand anders op een van de gevoerde stekken vist is dit zeker geen probleem. Door het wekelijks voeren op verschillende stekken doe je ook aan aasgewenning (daarom kiezen we ook meestal een niet al te groot water). Als je maar 1 keer per week een nacht en dag kan vissen vis ik liever op een voerstek.
6: Hoe belangrijk is aas voor u en wat is uw favoriet aas?Zoals jullie weten vis ik voor ACSbaits die een goede reeks kwalitatief aas aanbiedt. Het ligt dus voor de hand dat ik met dit aas vis. Een goed verteerbaar aas is belangrijk, maar de manier waarop je het aanbiedt is nog belangrijker. Tegenwoordig heeft iedereen wel een goed aas, alhoewel er wel enkele er uitspringen. Natuurlijk zal je ook niet op ieder water goed scoren met het aas dat je gebruikt maar dat kan je dan wel aanpassen. Hoofdzakelijk vis ik enkel met boillies alleen omdat je met klein aas veel te veel andere soorten vis vangt.
7: Karpervissen is enorm populair de laatste jaren, hoe sta je daar tegenover of wat vindt u daar van?Vroeger was het zeker rustiger aan de waterkant maar tegenwoordig kan je niet meer om de drukte heen dus probeer je je daaraan aan te passen. Waar ik me soms wel kan aan ergeren is het feit dat sommige jonge mensen, zonder enige basiskennis, direct die grote vissen willen vangen.
Dan vangen ze een grote vis en denken ze dat ze al kunnen vissen. Maar ja, het is niet dat ik er ’s nachts van wakker lig ze. Ik heb het nog liefst voor leergierige mensen.
8: Wat is voor u belangrijk aan de waterkant, wat zoek je dus in uw visserij?Wat ik zoek in mijn visserij is de mogelijkheid om in een mooie omgeving mijn ding te doen.
Ik kan evenveel genieten van de omgeving als van het vissen zelf.
Meestal probeer ik wel in de mate van het mogelijke de drukte te vermijden. Natuurlijk spreekt de uitdaging mij ook aan, hoe moeilijker ze te vangen zijn des te meer voldoening het me geeft.
Ik probeer ook altijd zo actief mogelijk te vissen, daar dit wel enkele bonusvissen kan opleveren.
’S Morgens vroeg het water afspeuren naar activiteit en met 1 hengel daarop inspelen, verschillende stekken bevoeren, 1 hengel om het uur even verleggen want soms kan het wel eens op een m2 aankomen.
9: Vis je ook in het buitenland, zo ja, welk land heeft voor u de voorkeur?De laatste 4 jaar vis ik constant in het buitenland.
Zoals ik al zei proberen we ieder weekend naar frankrijk te gaan vissen, meestal op openbare wateren. Ieder jaar kiezen we een water die we een gans seizoen bevissen, dit binnen een straal van maximum 300km. De keuze voor openbaar water ligt voor de hand want moest ik ieder weekend voor 1 nacht en dag naar een betaalwater moeten gaan zou het me nogal duur uitkomen.
10: Is er een sessie/gebeurtenis binnen uw hobby die je altijd zal bijblijven?Er zijn er zovele maar om er toch eentje uit te pikken:
Deze heb ik al eens geschreven maar vindt het toch wel een straf verhaal.
3 jaar geleden zaten we tijdens het groot verlof voor een week in frankrijk te vissen. Bij aankomst hadden we verscheidene stekken aangevoerd om, indien nodig, later in de sessie te kunnen verkassen. Na 2 dagen op de eerste stek gevist te hebben hadden we al goed gevangen maar toch waren het kleinere exemplaren. Na even te overleggen gingen we verkassen naar de 2e stek. De eerste nacht op die stek vingen we 2 vissen en verspeelden we er 1 door onderlijnbreuk. De nacht daarop was blank. ’s Morgens dan maar naar de 3e stek verkassen die aan de andere kant van het water ligt. We hadden nog 1 nacht te vissen dus waarom niet. Om middernacht kreeg ik enkele biepen op een hengel, een 10 tal minuten later weer enkele biepen. Na al de vlaamse scheldwoorden gebruikt te hebben sloeg ik aan met de gedachte dat het weer een brasem was.
Tot voor de kant was ik nog altijd overtuigd dat het een brasem was tot ik enkele stevige stoten op de hengel kreeg. Oeps, toch karper dus en een 10 tal minuten later lag de topvis van het water op de mat met een gewicht van 27,1kg.
En nu komt het strafste, Bij het onthaken zei ik tegen Glenn dat er nog een onderlijn in zijn bek zat.
Wat bleek was dat het onze onderlijn was die in de bek zat van die misser 2 dagen geleden!!!!
Die vis hebben we in totaal 3 keer gevangen en de rest van het team had hem ook nog eens, allemaal op dezelfde boillies. Als dit geen aasgewenning is.
11: Is vriendschap binnen uw visserij belangrijk voor u, maw, heb je een vaste vismaat of vis je liever of vaak alleen?Al enige tijd vis ik samen met Glenn Labie. Meestal proberen we samen naar frankrijk te gaan. Ik vind het gewoon leuker met 2 en je houd elkander altijd scherp tijdens het vissen.

12: Vis je ook gericht op bepaalde vissen, targetvissen dus, of is dit niet belangrijk voor u?Daar we ieder weekend naar frankrijk gaan is het wel belangrijk bij de keuze van een water dat we weten dat er een goed bestand aan grote vissen zit. Jaja ik vang graag grote vissen.
Echt targetvissen kan je het niet noemen maar natuurlijk probeer je de toplaag van het bestand te vangen. Lukt dit niet dan zal ik er zeker niet van wakker liggen.
13: Wat wil of kan je de forumleden nog meegeven?Geniet van de natuur, staar je niet blind op die grote vissen en respecteer elkander.
Voor de beginnende vissers, staar jullie niet blind op al het materiaal die op de markt is. Kies het materiaal ifv jullie visserij en vang ze!!
Tot aan de waterkant.