IndexGalerijRegistrerenInloggen

Deel | 

De Karperstarter

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: De Karperstarter   wo mei 28, 2008 10:05 am

Nu ik ben zelf VBK lid, en er in zekere zin wel trots om lid te zijn van een vereniging die de belangen van ons de karper visser verdedigd!!!

Maar wat ik niet begrijp, bij het uitbrengen van het boek karperstarters.
Is de cover, waar Mr Michiels staat te pronken met blijkbaar een sjieke vis!!
Maar op een voledig verkerde manier op de mat ligt (op zijn buik).
Nu weet ik dat Stef al jaren meedraait in het wereldje, en hij eigenlijk beter zou moeten weten.
Dat een karper op zijn buik leggen, veel schade (inwendig) kan veroorzaken, en het op die foto op zeer wijnig respect voor de vis betuigt.

Karperstarters, de naam laat al doorschijnen voor welke doelgroep dit boek is (de beginnende karper visser) en dan zo een foto scratch scratch

En ik denk niet dat ik de enige ben die dit al gezien heeft en er zijn bedenkingen bij heeft!!
Terug naar boven Go down
Dario Beerten

Man Aantal berichten: 311
Leeftijd: 25
Hobby’s: Karpervissen, Webdesign, Powertrainen...
Registration date: 27-03-08

BerichtOnderwerp: Re: De Karperstarter   wo mei 28, 2008 10:42 am

Ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij...
Het geeft een verkeerd beeld, en zeker aan de beginnende karpervissers,
waar het boek voor bestemd is.
Ik vind het dan ook wel raar (en jammer eigelijk) dat ze z'on foto voor dit boek gebruikt hebben :s
Want een karper op zijn buik leggen kan inderdaad heel schadelijk zijn.

Niet echt over nagedacht denkek scratch

grtz
Dario
Terug naar boven Go down
Mark Hoedemakers

Man Aantal berichten: 293
Leeftijd: 32
Hobby’s: Karpervissen
Registration date: 25-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Karperstarter   wo mei 28, 2008 11:05 am

Deze opmerking is idd al veel gehoord bij het uitkomen van het boek, enkele jaren geleden.

Het is inderdaad niet aangewezen om karpers op hun buik te laten rusten op de mat. Het draagvlak waar het gewicht op rust is dan kleiner. (ook bij het vasthouden voor een foto is dit eigenlijk het geval) Over het gebruiken van deze foto als cover is bij het opmaken van het boek is niet voldoende stil gestaan. We kunnen hem jammer genoeg er niet afhalen... Smile Het is jammer genoeg een foute keuze, maar ook de personen die het boek hebben geschreven en opgemaakt zijn maar mensen.

Groeten, Mark
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De Karperstarter   wo mei 28, 2008 11:09 am

Mark Hoedemakers schreef:
Deze opmerking is idd al veel gehoord bij het uitkomen van het boek, enkele jaren geleden.

Het is inderdaad niet aangewezen om karpers op hun buik te laten rusten op de mat. Het draagvlak waar het gewicht op rust is dan kleiner. (ook bij het vasthouden voor een foto is dit eigenlijk het geval) Over het gebruiken van deze foto als cover is bij het opmaken van het boek is niet voldoende stil gestaan. We kunnen hem jammer genoeg er niet afhalen... Smile Het is jammer genoeg een foute keuze, maar ook de personen die het boek hebben geschreven en opgemaakt zijn maar mensen.

Groeten, Mark

Dat begrijp ik wel Mark (dat het ook maar mensen zijn) en is ook geen aanval ze.
Gewoon een vaststelling, dat het hier over een beginners boek gaat.
Terug naar boven Go down
Mark Hoedemakers

Man Aantal berichten: 293
Leeftijd: 32
Hobby’s: Karpervissen
Registration date: 25-05-08

BerichtOnderwerp: Re: De Karperstarter   wo mei 28, 2008 11:21 am

Mannen,

Ik wist dat ik ergens een stellingname was tegen gekomen ivm het plaatsen van vissen op hun buik. Heb even gezocht en gevonden.

Naar aanleiding van de cover en de disdussies daaromtrent heeft P. Otte de vraag voorgelegd aan Sietze Leenstra, hoofd van het broedhuis van de universiteit Wageningen waar men al vele jaren onderzoek doet op het gebied van o.a. vissterfte, en het kweken van spiegelkarpers.
Hij stelde dat de wanden van de organen zo stevig zijn dat zij de druk van het rechtop zetten aankunnen. Als de karper vol met kuit zit neemt hij op een bepaald moment veel water op tussen het kuit. Bij het recht opzetten worden organen en kuit naar buiten weg gedrukt. In het algemeen kan er dus gesteld worden dat het niet direct kwaad kan. Moet er wel gelijk aan toevoegen dat het voorkomen van mogelijke risico’s beter ten alletijden vermeden kan worden.

Groeten, Mark
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De Karperstarter   wo mei 28, 2008 5:22 pm

zeer juist Tommy...

Zeker voor vissen van dat formaat is het belangrijk om deze steeds op hun zij te leggen.
Het binnenstel van vissen is niet gemaakt op zwaartekracht, wat dus absoluut schade kan meebrengen.
Het grootste gevaar is eigenlijk dat de zwemblaas ontregeld kan worden en de vis in de problemen komt bij het terugzetten.

Jammer genoeg kom ik in boekjes vaker reklamefoto's tegen waar behoorlijk wat mis mee is...
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: De Karperstarter   wo mei 28, 2008 6:24 pm

IK ken Stef Michiels persoonlijk en hij is een karpervisser uit de duizend ! Hij zal zeker en vast al het mogelijke doen om de karpers zo gaaf mogelijk te houden ! Wie Stef echt kent weet wel beter en zal hem dit foutje vlug vergeven ! Mochten de karpervissers allemaal zo een zorg dragen voor de karpers als Stef zou dik in orde zijn !!!!!!!!!!!!

mvg waldo
Terug naar boven Go down

De Karperstarter

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Similar topics

-
» De Karperstarter

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: VBK info-