1: Kan je jezelf eens kort voorstellen?Mijn naam is Antonie De Naeghel, geboren en getogen te Maldegem/Donk en woon er sinds juni dit jaar samen met mijn vriendin in de deelgemeente Adegem. Van beroep ben ik ambtenaar en werk in ploegensysteem waarbij ik twee op drie weekends draai en in ruil wat vistijd terug krijg tijdens de week. Het zal nu 15 jaar zijn dat ik bijna uitsluitend op karper vis. Daarnaast heb ik tot twee jaar terug competitie voetbal gespeeld en hier en daar aan een loopwedstrijd deelgenomen. Door de aankoop en verbouwing van een woning is het sporten op de achtergrond geraakt om toch maar die vrije uren aan de waterkant te kunnen doorbrengen.
2: Hoe lang vis je al op karper, en hoe was het in uw beginperiode?Zoals velen ben ik beginnen vissen, samen met mijn broer, door ons vader die ons leerde op paling vissen. Ik moet dan 7 à 8 jaar zijn geweest zijn. Hierna volgde het vissen met de vaste stok, wedstrijdvissen om uiteindelijk rond men twaalfde een eerste karperhengel aan te kopen. ’s Avonds na mijn eerste betaalde jobke reed ik met mijn fiets direct naar de locale hengelsportzaak om er die Arca karperhengel aan te schaffen, ter waarde van 800 frank, waar ik al geruime tijd in de etalage had naar staan kijken. Na enkele kleine karpers tot een 4kg met de vaste hengel te hebben gevangen kon ik nu ook aan de slag op een lokale plas waar anderen uit het dorp reeds visten en een bestand tot 13kg bevatte. Een gewicht waar ik enkel kon van dromen. Op die locale plas deed ik de eerste ervaringen op als karpervisser, steeds samen met mijn oudere broer, telkens reden we ’s morgens vroeg met fiets en kar naar het water. Na heel wat karper gevangen te hebben wist ik in mijn tweede seizoen de topspiegel een eerste maal te vangen op 13.7kg, die kleine van het dorp had het hem gelapt… ik de koning te rijk, een record onder een 6-tal jeugdige karpervissers in het dorp en ondertussen al lang een microbe beet die me 13 jaar later nog steeds te pakken heeft.
3: Wat soort wateren vis je zoal, en wat is uw favoriete type van water?De voorbije twee seizoenen was ik aan de slag op het syndicaatwater integra. Een water die mede door twee serieuze sterftes in 2008 en 2010 vrij hard is geworden, als dat ervoor al niet het geval was. Toch zijn er nog enkele targets aanwezig die hoog op het verlanglijstje staan. Hiernaast bevis ik een tweetal thuiswateren waar iets makkelijker een aanbeet te versieren valt en vooral rust, ontspanning, de natuur voorop staan. Rust, genieten aan de waterkant blijft steeds één van de belangrijke zaken die me visser hebben gemaakt. Een volledig seizoen blijven doorgaan op éénzelfde water is niet aan mij besteed. Het voorjaar, maart - april, tot de paai en dan vanaf half augustus tot november worden meestal aan één water besteed om dan tijdens de zomerperiode hier en daar wat te gaan vissen. Mijn visserij is tegenwoordig dus gericht op afgesloten plassen. Op het vlak van rivieren heb ik totaal geen ervaring, maar zo blijven er uitdagingen voor de toekomst.
4: Hoe belangrijk zijn rig’s voor u en wat is uw favoriete rig?Rigs zijn belangrijk in die mate dat ze perfect moeten geknoopt, afgewerkt zijn en bij de minste twijfel vervangen worden. Gestoomde rigs en vooral vlijmscherpe haken staan hierbij voorop. Mijn keuze gaat hoofdzakelijk uit naar de Fox Armapoint Ls en Ssc(type kurvshank). Voor de rest is het van belang goede keuzes te maken afhankelijk van het te bevissen water en spots waar je aas gepresenteerd wordt. In 70% van mijn visserij maak ik gebruik van combi-rigs en dit in combinatie met grondaas, af en toe een snowman presentatie. Eigenlijk ben ik totaal geen (fluo)popup-visser, bodemaas gelijk aan het gevoerde aas geniet veruit de voorkeur. Als het aas gewichtloos of drijvend dient te zijn ga ik dikwijls met boilieboor en kurk aan de slag. Loodsystemen en rigs moeten steeds als een geheel bekeken worden en terug naargelang de situatie ingezet worden. Persoonlijk ben ik enthousiast over het gebruik van running-rigs, deze hebben me zeker al enkele vissen extra opgeleverd maar kunnen lang niet altijd ingezet worden.
5: Vis je vaak instant of toch liever op een voerstek?Een goed opgebouwde voerstek biedt je in veel gevallen al een enorme voorsprong, is natuurlijk eerste keuze. Wie wil er nu niet meer vangen in een lager aantal gepresteerde uren. Trouwens aan het water zijn, enkele vissen spotten, hier en daar wat aas achterlaten, een karper langs je benen zien zwemmen tijdens het aanvoeren. De beleving is veel meer dan enkel de uren die je achter je hengels zit. Het water moet er zich natuurlijk toe lenen om voor te voeren (aantal leden, vrije stekken, drukte…), het risico op stekkenpezers mag niet te groot zijn en de afstand naar het water spelen een rol. Voorvoeren doe ik dan ook enkel op de thuiswateren waar ik hoofdzakelijk in de zomerperiode actief ben. Deze zijn beter op te volgen, bevatten weinig dressuur in mijn geval en krijg je dus veelal een return voor je werk. Aanvoeren gebeurt hier veelal met een karpersoep van pellets, boilies, particles en liquids. De hoofdreden van deze mix is om de kosten te kunnen drukken, gek als je eens uitrekent hoeveel euro's er dan dagelijks het water ingaan. Aan de andere kant is een slijmerige brij van particles nooit beter in te zetten dan in die zomerperiode. De verhoudingen en hoeveelheden ervan worden afgesteld op het aanwezige (witvis)bestand, particles eventueel afgebouwd, boilies opgeschroefd, na enkele dagen,... je kent het hé.
Aan het syndicaatwater ben ik dan wel instant aan de slag. Het was er voor mezelf, tot voor kort, gewoon niet mogelijk om de beoogde stek meerdere dagen aan te voeren zonder dat die door iemand anders bevist werd. Binnen de 24u worden de betere stekken er afgelost, zeker in het voorjaar als iedereen er vol wil invliegen.
6: Hoe belangrijk is aas voor u en wat is uw favoriete aas?Door het jaar heen is de boilievisserij zeker en vast de meest toegepaste. Na tien jaar zelf rollen en toch tot een mix gekomen te zijn waar samen met mijn broer heel mooie resultaten mee behaald werden, heb ik een tweetal jaren geworsteld om freezers, soms eens ready's, te vinden waarin het vertrouwen groot genoeg was. De goesting om nog zelf te draaien begon te verminderen en ik merkte dat ik hierdoor beperkt begon te worden in mijn visserij, lees zuiniger begon om te springen met het aas en minder aan de waterkant kwam. De laatste drie jaar heb ik bijna uitsluitend gevist met vismeelbollen van speedcarp en moet zeggen, met goede resultaten. Sinds enkele maanden kwam hier verandering in. Het Engelse "Ace baits" stopte me enkele boilievarianten toe om te proberen, veel is er bespreekbaar, ben vrij in aaskeuze en alle diameters tussen 10mm en 28mm zijn te verkrijgen. De kans om er nu voor te gaan vissen is nieuw voor me en brengt weer een nieuwe uitdaging.
Op het vlak van particles leerde ik via het forum nog maar dit jaar "gepelde haver" kennen, na al die jaren, maar had het nog nooit gebruikt. Een prachtig klein aasje die zorgt voor een papperige, wolkende brei op de stek. Ondertussen zijn er heel wat kilo's van te water gegaan. Bedankt trouwens voor de tip.
Qua aasgebruik in de winter gebruik ik al enkele jaren de stickmixen, liquids van ccmoore in combinatie met bijvoorbeeld blikmais, 10mm bollen, attractieve snel oplossende pellets, maden en wormen. Een omschakeling in visserij maar ene waar ik meer voldoening uit haal dan de standaard boilievisserij. Ik lach er eens mee wanneer sommigen vinden dat madenvisserij niet thuis hoort in het karpervissen. Een karper in zijn prachtige winterkleuren telt dubbel en dik in mijn geval.
7: Karpervissen is enorm populair de laatste jaren, hoe sta je daar tegenover of wat vindt u daar van?Eigenlijk kom ik maar in contact met de populariteit van het karpervissen, hier op de fora en op de beurzen, opendeurdagen. Ik bevis momenteel geen enkel openbaar water waardoor ik nauwelijks in contact kom met de problemen als pesterijen, diefstallen, sluikstorten, stropen,... waar de fora tegenwoordig vol over staan. Moest ik al één van deze vaststellen, zou ik het nodige doen. De rotte appels moeten er uit, zo simpel is het. Nu degenen die niet komen voor de rust, het genieten van de natuur die gaan toch niet lang mee in het wereldje. Ik kan me eigenlijk niet herinneren in het verleden al echt problemen te hebben gehad met een collega-visser aan de waterkant. Veel praatjes, via via om de vissers weg te houden dat wel. De meesten zijn gewoon sympathieke gasten als je een praatje gaat maken en hebben het beste voor met onze hobby.
8: Wat is voor u belangrijk aan de waterkant, wat zoek je dus in uw visserij?De essentie heb ik hier al verschillende keren aangehaald, namelijk weg van de drukte in het dagelijkse leven, genietend van de natuur je ding kunnen doen. Af en toe een volledige dag zitten blanken maar toch met een tevreden gevoel over je dag huiswaarts kunnen keren. Als je dat gevoel erkent, zit het volgens mij wel goed. Zuiver qua visserij zoek ik enerzijds uitdagingen waar de moeilijkheidsgraad wat hoger ligt en bijgevolg de voldoening des te groter is als er al eens eentje de mat komt bezoeken. Echt targetvissen tot het doel bereikt is, ligt me niet. Af en toe breekt de veer eens, dit kan evengoed zijn na een goede sessie als na een reeks blanks, dan moet ik weg van de drukte en keer ik voor enkele sessies terug naar een thuiswater. Mijn visserij moet ook steeds in een gezond evenwicht blijven tov de vriendin en ander amusement, verplichtingen in het leven. Alles laten vallen voor het karpervissen zou ik nooit overwegen.

9: Vis je ook in het buitenland, zo ja, welk land heeft voor u de voorkeur?Elk jaar worden er enkele buitenlandse trips ingepland. De laatste vier jaar is dat steeds op betaalwater in Frankrijk geweest. Ik prefereer hierbij enkele vaste wateren die enkele jaren aangedaan worden tot de doelstelling er zowat bereikt is. Doorzetten om betere resultaten te bekomen in de toekomst vind ik veel belangrijker dan 100 verschillende locaties te hebben aangedaan en hier en daar een "lucky one" te vangen. Door men gedrevenheid tijdens een sessie ben ik misschien niet de meest aangename persoon om bij te vertoeven maar lang uitslapen en zuippartijen horen er gewoon niet bij in mijn geval.
In het verleden ben ik onder andere naar Cassien, Salagou, meer van Vélence (Hongarije) geweest. De indrukken die Cassien me heeft nagelaten heb ik op geen enkel ander water ervaren, magisch gewoon. Dit heb ik te danken aan mijn ouders die hun vakanties opofferden om beide zonen tevreden te stellen.

10: Is er een sessie/gebeurtenis binnen uw hobby die je altijd zal bijblijven?Genoeg gebeurtenissen de laatste jaren die aan te halen zijn maar eigenlijk zijn voor mezelf de eerste 5 à 6 jaar als jeugdige karpervisser nog altijd de mooiste. Het groeiproces gedurende de jaren, behalve de school geen verplichtingen/zorgen, het plezier om een mooie vangst is nooit groter geweest dan in die periode, alles was nog zelf uit te zoeken. Die 5 à 6 jaar bleef ik op één water vissen. Zonder het toen te beseffen zorgde dat voor een deftige basis voor de jaren die volgden.
In de plaats kwam een woning, werk, familiale verplichtingen, een karper(internet)visserij die veel populairder is geworden, niemand die nog opkijkt van een grote karper terwijl ik als jonge kerel vol ongeloof zat te staren in de magazines - die vangsten onbereikbaar leken, ... . Het is nog steeds een fantastische hobby maar er is toch veel veranderd.
11: Is vriendschap binnen uw visserij belangrijk voor u, maw, heb je een vaste vismaat of vis je liever of vaak alleen?Vismaten zijn ook maten buiten het vissen waarmee je over onze hobby kunt discussiëren, moeten zeker niet op dezelfde golflengte zitten. Verder ben ik een éénzaat bij mijn visserij in Belgie. Ik heb totaal geen behoefte aan fishinns, wedstrijden en dergelijke. In mijn ogen heeft dat niets meer met onze hobby te maken. Iedereen is altijd welkom om eens een praatje te maken, gedachten uit te wisselen maar de nood om samen te vissen heb ik helemaal niet.
Sinds mijn broer het karpervissen achter zich liet voor het wielrennen ben ik bij de buitenlandse trips beginnen samenvissen met Steven (Santa Cruz). Na enkele jaren zijn we op elkaar ingespeeld, alle info wordt gedeeld, gunnen elkaar een mooie vangst en die zijn er zeker geweest de laatste jaren. Meer moet dat niet zijn.
12: Vis je ook gericht op bepaalde vissen, targetvissen dus, of is dat niet belangrijk voor u?Targetvissen doe ik helemaal niet. Wel zijn er enkele exemplaren die hoog op het verlanglijstje staan, dat houdt de drive er in. Zolang ik me blijf amuseren, af en toe een leuke vis vang en me niet begin af te vragen waarom ik nu weer die hele uitrusting van en naar de waterkant aan het verhuizen ben, is alles ok.
Na al die jaren mag er ook af en toe eens een beter exemplaar tussen zitten. Wie vangt die nu niet graag. Zolang je deze vangsten voor jezelf weet te plaatsen; naar energie, moeilijkheidsgraad en tijd die je er hebt ingestoken zie ik hier geen probleem in. Zelf was ik bijvoorbeeld al 11 jaar aan het karpervissen vooraleer ik men eerste veertiger ving. In men geheugen plaats ik die vangst op de achtergrond ten opzichte van de vele belevenissen en bepaalde vangsten die eraan zijn vooraf gegaan. De huidige generatie die nu begint te karperen lacht daar eens mee, maar goed dat is een andere discussie.

13: Wat wil of kan je de forumleden nog meegeven?Op dit forum zitten volgens mij weinig leden die nog advies moeten meegegeven worden.
Het visjaar 2010 die zo langzaam op gang is gekomen door een veel te lange winter loopt alweer op zijn einde, dat zint me al veel minder. De winter komt er aan. Normaal krijg ik nu een wat uitgeblust gevoel en is het tijd om de batterijen op te laden voor volgend jaar. Dit jaar ervaar ik dit totaal niet en blijven we dus nog even doorgaan, we zien wel wat het geeft.
Geniet van je visserij, elk op zijn manier en ieder mooie vangsten toegewenst.
Groeten Antonie