IndexGalerijRegistrerenInloggen

Deel | 

Vraag om visuitzetting van karpers

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
filip de meulder
Moderator

Man Aantal berichten: 271
Leeftijd: 40
Hobby’s: vissen
Registration date: 12-10-08

BerichtOnderwerp: Vraag om visuitzetting van karpers   do dec 02, 2010 8:21 pm

Besten,

Hoe kunnen we een beeld vormen van de vraag over visuitzettingen en in het bijzonder karper dan ?

Ik open een topic hierover omdat er te weinig info is over hoe en waar je u moet informeren voor visuitzettingen.
Het gaat over onderbezette waters weliswaar en wateren zonder winstbejag. Maw. stads- en staatswaters en geen privéputten.

Als vereniging (vbk) kan je wel wat 'forceren'. Maar als individu blijft je vraag vaak onbeantwoord.
Samen met het vbk kunnen we wel wat realiseren, zoals in het verleden als is gebleken. Daarom mijn vraag, is het mogelijk een topic te starten met de vraag naar visuitzettingen hier ?

Kan wel interessant worden, mijn gedacht !

Groetjes, Fille

Man Aantal berichten: 328
Leeftijd: 47
Hobby’s: karperen, mijne moto
Registration date: 23-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   vr dec 03, 2010 3:05 pm

Hey Fille,

steek uw licht eens op bij de provinciale visserijcommissie van uw prov. Wij hebben dit jaren geleden gedaan voor ons thuiswater en toen verkregen dat er een 10tal karpers gebracht zijn door de visserijbioloog en 2 viswachters van een afvissing die zij gedaan hadden op een water. Zolang het kleine hoeveelheden blijven zie ik geen problemen. De vissen die wij kregen werden onder toezicht van die mannen gewogen, gemeten en gefotografeerd en die waren gecharmeerd door onze omgang met de karpers, zij kenden dat helemaal niet. Uiteraard zaten er geen reuzekarpers tussen, maar het waren wel mooi getekende spiegels tot bijna 9 kg.

En ik weet niet juist van waar die afkomstig waren, maar die zijn nagenoeg onvangbaar !!! Op 1 na ontspringen die al jaren de dans, echt waar. Ze groeien maar zeker niet spectaculair.
Terug naar boven Go down
Mark Hoedemakers

Man Aantal berichten: 293
Leeftijd: 32
Hobby’s: Karpervissen
Registration date: 25-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   vr dec 03, 2010 6:40 pm

Er is een verschil tussen een aanvraag tot visuitzetting op openbaar afgesloten water en stad- of gemeentewater.

Voor stads- of gemeentewatertjes moet je een aanvraag indienen bij de betrokken schepen van sport en recreatie daar dit onder die bevoegdheden valt. Je kan best een waarheidsgetrouw beeld schetsen van de bestaande populatie met daaraan gekoppeld een vraag tot visuitzetting.

Voor openbare waters ligt dit enigzins anders. Hier moet je een aanvraag richten tot de betrokken Provinciale Visserijcommissie en die valt of staat met het aanleggen van een databank met hengelvangstgegevens. Je moet met andere woorden door info van vissers te bundelen aan kunnen tonen dat een uitzetting gewenst en ecologisch verantwoord is.
Met de werkgroep VBK-SKP hebben we al heel wat dossiers opgemaakt en zo best wat kennis opgebouwd over het hoe en waarom. Elke aanvraag begint zoals al beschreven met het verzamelen van vangstgegevens. Een uniform document daarvoor kan je vinden op http://www.spiegelkarperproject.be/uniformiteit/hvr%20new.xls

Over welk water gaat het hier? Ik wil gerust hulp bieden met het opmaken van een dossier. Het veldwerk (lees: de hengelvangstregistraties) zal echter van de lokale vissers moeten komen.

Groeten
Mark
Terug naar boven Go down
filip de meulder
Moderator

Man Aantal berichten: 271
Leeftijd: 40
Registration date: 12-10-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   za dec 04, 2010 7:31 am

Mark,

Het stuk tussen st job en rijkevorsel (het langste stuk zonder sluizen ertussen) op kanaal dessel schoten. (antwerpen)

Kheb daar met een locale karpervisser gepraat en bevestigde me de onderbezetting van dat stuk de laatste jaren. Er zit nagenoeg niemand meer te karperen en zij die toch proberen haken na enkele keren af, steeds zonder vangsten.
Ook de plantengroei tiert er welig de laatste jaren en op zonnige dagen tel je met veel geluk slechts 1 karper op een stuk waar je ze op zo een momenten vroeger met warm en zonnig weer met tientallen aan de oppervlakte zag zonnen.

Dit is een toestand die al enkele jaren bestaat. Zeker een karperuitzetting waard !
Overige vissoorten zijn nog voldoende aanwezig.

Filip

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   za dec 04, 2010 9:59 am

Ah! Voor het kanaal Dessel-Schoten heeft Kristof Van Aert een tweetal jaar geleden een mooi dossier opgemaakt en overgemaakt aan de PVC van Antwerpen. Daar heeft hij echter geen reaktie op gehad. De PVC Antwerpen heeft na een betoog van een van haar leden besloten dat er karper genoeg zat op het kanaal Dessel-Schoten en heeft bijgevolg het dossier met hengelvangstgegevens (die er zeker niet om liegen dat er wel degelijk nood is aan een uitzetting) en een gemotiveerde aanvraag tot uitzetting naast zich neergelegd.

De PVC Antwerpen is op dat gebied helemaal niet van plan om samen te werken met de karpervissers.

Ik zal Kristof verwittigen, dan kan hij hier ook zijn verhaal doen.

Groeten
Mark
Terug naar boven Go down
Tommy De Cleen
Admin

Man Aantal berichten: 1704
Leeftijd: 41
Hobby’s: karpervissen
Registration date: 23-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   za dec 04, 2010 11:08 am

PVC = kak volgens mij als het op de karpervisserij aankomt, zoals veel in dit bekrope land alles loopt hier zo ongelofelijk scheef .... (sorry het moest er even af) ...

http://www.facebook.com/pages/Baitcraft-Benelux/133215373406831
Mark Hoedemakers

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   za dec 04, 2010 12:08 pm

Bwa, het ligt toch iets genuanceerder, Tommy. Met de PVC's van Limburg, Oost- en West-Vlaanderen hebben we een hele goede samenwerking. Deze drie PVC's zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde manier samen met ons bezig geweest om jonge karper uit te zetten waar nodig.
Alleen is dat in Antwerpen niet het geval, en hebben we met PVC Vlaams-Brabant nog geen nauw contact gehad. Wel is het de bedoeling dat we in Vlaams-Brabant zodra er een plaats vrij komt iemand van die regio willen voordragen. Een karpervisser welteverstaan.

MVG
Terug naar boven Go down
Tommy De Cleen
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   za dec 04, 2010 12:38 pm

ok ca va, Mark ...tis in Atwerpen dat het schoentje vringd waarom verschiet ik daar nu nie van ..
ik ken eigenlijk de werking niet .... (en aangezien het leger der karpervissers alleen maar groter word) zou er toch wat meer rek gehouden worden met deze doelgroep ... maar we zijn wij ...??

sorry dat het zo scherp stelde .... my bad Embarassed

Bart Raats

Man Aantal berichten: 111
Leeftijd: 33
Registration date: 08-08-09

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   ma dec 06, 2010 7:48 pm

Even een reactie van een visser die op het destbetreffende stuk al jaren bezig is.

Ik sluit mij aan bij wat fille zegt. Er zit op het kanaal Dessel-Schoten een heel erg oud bestand en ik vindt het dan ook in en in triest dat hier niets aan gedaan wordt. Succesvolle voorbeeldprojecten genoeg denk ik in vlaanderen. En wat kristof van Aert betreft die heeft zijn best gedaan waarvoor dank. Ik stel mij de vraag waarom dit 15 jaar geleden wel verantwoord was om karper uit te zetten op bepaalde stukken en nu niet. Er zal waarschijnlijk wel ergens nen ezel tussen zitten! lol!
Terug naar boven Go down
Tommy De Cleen
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   ma dec 06, 2010 7:54 pm

nen heel grote ezel volgens mij .....!!!

pascal waltenier

Man Aantal berichten: 404
Leeftijd: 31
Registration date: 16-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   di dec 07, 2010 9:01 am

Tja het kan op een andere manier

Je slaat met een paar andere vissers de handen bij elkaar , legt bvb 25 of 50€ bij elkaar en koopt samen bij bvb van Stalle gecertificeerde k1 - k3 karpertjes

Je sluit een deal met iemand die een vijvertje heeft voor plezier en 1 a 2 jaar later ga je afvissen en herhaal je de cyclus

Illegaal ,, als je ze op openbaar water uitzet , ja

Gevaarlijker dan een uitzetting onder begeleiding van pvc en visserijbioloog , nee

In mijn ogen nog minder gevaarlijk zelfs

Zelf heb ik een visuitzetting meegedaan laatstleden samen met de mensen van skp , pvc oost- en west vlaanderen

Ze kopen gewoon gecertificeerde karpertjes aan bij zo een kweker , corten , van stalle , ... en zetten deze ook gewoon uit

Je hebt uiteraard een input van een klein bedrag aan euro's bij de aankoop van de karpertjes en wat korrels

Maar in mijn ogen niks vergeleken met wat sommigen er op 1 seizoen inklatsen aan voerboilie's of dikwijls nog maar 1 Frankrijksessie

Uiteraard dien je in acht te houden dat je tewerk gaat met gecertificeerde karpers dat je het oude visbestand niet om zeep helpt
Terug naar boven Go down
Mark Hoedemakers

BerichtOnderwerp: Re: Vraag om visuitzetting van karpers   di dec 07, 2010 4:58 pm

Een reaktie van Kristof Van Aert (VBK Regioverantwoordelijke Afdeling Kempen), die niet meer actief is op Carp Saloon maar toch even deze info wilt meegeven.

Ik heb ondertussen ook de vraag gekregen om opnieuw een skp op te stellen. Aangezien ikzelf volgend jaar bijna geen vrije tijd zal hebben wegens grote verbouwingswerken aan ons huis heb ik eens rondgehoord bij paar mensen die gedreven kunnen zijn hiervoor. Mike de Roover was hier gelijk voor te vinden en ik ga binnenkort met hem rond tafel zitten en hem alles uitleggen. De basis zal mijn oude dossier zijn aangevuld met de recente visvangsten.

Hopelijk gaan de ogen van de PVC open als er nog een grondiger dossier komt. Zal er samen met Mike wel voor zorgen dat we weer een mooi dossier kunnen voorleggen.

Je mag altijd vermelden dat ze me altijd mogen contacteren (kristofvanaert@hotmail.com) ivm visuitzettingen op kanaal Dessel-Schoten. Of andere wateren in het Antwerpse. Ik ga proberen om ze zo goed mogelijk bij te staan met eventuele andere projecten.

Groeten
Kristof
Terug naar boven Go down

Vraag om visuitzetting van karpers

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Similar topics

-
» Vraag om visuitzetting van karpers
» Eendenmeer visuitzetting !!!
» visuitzetting in provincie Antwerpen
» Vraag van Visserijcommissie Vlaams Brabant.
» Meer dode karpers gezien????

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Discussie Board :: VBK info-