IndexGalerijRegistrerenInloggen

Deel | 

Interview Tommy De Cleen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 2:06 pm

1: Kan je jezelf eens kort voorstellen?

Wel ik ben Tommy De Cleen aka Blackwater, ik ben van 1970 (dus op het moment nog 38 jaar jong) ik woon sinds enkel jaren alleen in Leuven en werk als keukenmedewerker in een rusthuis/bejaardenhuis, waar ik full time werk!

Hobby´s zijn uiteraard karpervissen, maar hou me ook veel bezig met fotografie en muziek (men eerste passie en keihard als het kan), verder staat men leven in het teken van men vriendin, rust en vooral niet te veel stres en genieten als het even kan.

2: Kan je je eerste karper nog herinneren, vertel eens iets over die beginperiode?

Mijn eerste karper, kan ik me niet meer herinneren maar wanneer ik beginnen vissen ben op karper wel. Dat was in 1984 en in het begin was dat met den deegbal en aardappel maar die werden vlug vervangen door de welgekende boillies (die we tot op de dag van vandaag nog steeds gebruiken).
Zo´n 25 jaar actief bezig met het uitsluitend vissen op karper.
Heb nooit de drang gehad andere vissen te vangen.
Het was in 1982 dat ik beginnen vissen ben op (van alles met schubben) maar karper is men grote passie geworden.
Waar ik vele uren voor aan de waterkant heb gezeten met succes maar ook met mindere periodes. De koorts is er nog altijd, wel iets minder nu “er is meer dan vissen alleen het leven” Maar ik geniet nog altijd van men trips die ik doe, en het motto is “niets moet alles mag”.
In het begin was ik een jong gastje van 14 jaar, en was het zoeken naar mogelijke manieren om ze aan de haak te slaan, “er was nog zoveel niet bekend als nu allemaal mogelijk is”. Met vallen en opstaan, heb dan ook een vrij harde leerschool doorgemaakt destijds in men eentje.
Alles zelf uitproberen, men vrienden van toen waren geen vissers dus ik trok er alleen op uit, en dat was toen in de tijd al genieten van de natuur om me heen (als stads kid) vond ik het geweldig om in de natuur te zitten, en toen vissen van 8 à 10 kg te vangen,,(zo groot waren ze toen) maar dat was cool en mega om te beleven.
Ik beleef het nog altijd zo, maar nu ga ik meer selectief te werk en jaag ik echt op de big boys (al maakt het niet uit wat ik vang, als het maar carp is).

3: Hoe ziet je huidige visserij er uit en wat voor wateren bevis je?

Sinds vorig jaar, vis ik nog enkel op één water in Frankrijk Skylake (enkele trips per jaar 4 a 5 maal één week sessies) omdat ik daar de rust vind, en het een uitdaging is om op dit toch niet al te gemakkelijk water te vissen.
Tot vorig jaar, ging mijn voorkeur naar de rivier visserij en het kanaal, maar vooral de rivier (waar ik een 5 tal jaar vrij goed gevangen heb).
Ik heb op veel waters gevist met succes in binnen en buitenland, maar de drukte aan de waterkant en de vele problemen, hebben me doen besluiten om enkel nog op één water te vissen, waar ik echt men draai heb gevonden, en waar ik kans maak op enorm prachtige vissen, zoals ik hierboven al beschreef.
De prestatie drang is er niet meer, nu is het meer iets van (alles mag niets moet) en doe altijd men best, en weet waar ik mee bezig ben, dat is heel belangrijk geworden in mijn visserij.
Niets aan het toeval overlaten en men ding doen en ervan genieten (met vrienden of alleen).

4: Hoeveel waarde hecht je aan rigsystemen en kun je ons vertellen met wat voor rigs en systemen je zoal vist?

Een rig is voor mij van heel groot belang (die laatste meter) moet perfect zijn. Ze moet daarom niet ingewikkeld zijn, een simpele maar doel treffende rig is heel belangrijk voor mij.
Ik schenk veel vertrouwen in de blow back rig (95% van de tijd vis ik daarmee) omdat deze mij vertrouwen geeft, zal misschien eens veranderen van model van haak, maar de essentie blijft hetzelfde!!
Je komt alleen soms beter weg, met een ander model van haak, maar dat is ook weer puur gevoel.
Momenteel gebruik ik heel veel de net/fake sweet corn als haak aas (90% van men visserij gebeurt met plastic als haak aas) en balanceer dit volledig uit, heel belangrijk voor mij!!
Gebruik hiervoor, de nieuwe onderlijn materiaal van Gardner slyskin en haken zijn vooral de longshank mugga en de kort stellige mugga, maar gebruik ook de arma point modellen, SSC, LSC, SSSP en de SSBP, super scherpe haken en altijd in een klein maatje size 8, 9 of 10 en 12.
Verder bestaat mijn systeem uit leadcore (min één meter lang) en een inline lood, gevist fall off (zodat het lood er altijd af kan) vrij straight forward, niets speciaals maar doeltreffend (soms)

5: Waar let je op wat betreft aas en wat gebruik je hoofdzakelijk, aspecten die je vertrouwen geven in een bepaald aas? Hoe bepaal je je keuze hierin?

Op het gebied van aas, heb ik al enkele wateren doorzwommen, maar ik ga altijd voor kwaliteit van Nutrabaits, Mainline, solar tot CC moore (voor mij zowat de 4 beste aas producenten) deze 4 hebben al enorm veel vissen op de kant gebracht!
Al gebruik ik, in men huidige visserij nog amper een boillie (gebruik nu op het moment CC moore) the live system, heeft iets uniek (geur en smaak) echt iets speciaals!!
Maar zoals ik al zei, 90% van men visserij gebeurt met plastic haak aas, en voeren doe ik met een particel mix (mais, kemp, tarwe etz etz) ook maak ik gebruik van pellets, van verschillende formaten (pva bags).
Maar wat belangrijk is ivm aas, dat het vers is, je er vertrouwen in hebt en dat de vis er zot van is en dan komt de rest vanzelf (als je weet waar je mee bezig bent) waar ik soms vraagtekens bij heb, bij sommigen!!

6: Vis je meestal instant of op voerplekken en waarom?

Doordat ik op skylake vis (een betaalwater) waar elke week mensen vissen, en de meeste stekken bevoerd zijn, kun je zeggen dat ik op een voerplek vis (80% die daar vist gebruikt particels) dus ja er word op een voor gevoerde stek gevist.
Maar heb in het verleden heel veel instand gevist, en toch altijd men viskes gevangen.
Maar een water waar je weet dat er op een bepaalde spot vis komt, is het belangrijk en meestal omdat er iets te vinden is, en daar te vissen (het kan een kleine spot zijn) en dus is het van groot belang dat je exact weet waar te vissen!!
En dan mag er 1kg of 100kg voer liggen, het word allemaal opgegeten, gewoon weer dat vertrouwen met waar je mee bezig bent (is de key tot succes).

7: Vis je wel eens in het buitenland en zo ja met succes? Hoe bepaal je de keuze van een buitenlandse trip? En zo nee, heeft het een bepaalde reden dat je er niet vist?

Het zal wel al duidelijk zijn, waar ik vis. Ga er omdat de Eigenaar Andy en zijn vrouw Bernie super toffe mensen zijn (en ondertussen heel goede vrienden zijn geworden ) en ik heb er ook mijn draai echt gevonden.
Voor mij komt het water niet over als een BTW maar eerder als een syndicaat water, waar ge je ding kunt doen, alleen of samen met vrienden of andere gasten (die meestal hetzelfde doel voor ogen hebben) relax een viske proberen vangen!
Ik ben sinds 1992 naar Frankrijk beginnen gaan (elk jaar een trip) ooit nog een jaar om de 14 dagen weekends gevist in Frankrijk (niet naar het zuiden he) maar toffe tijden gehad en nu nog trouwens!
Ik geniet van de dingen des levens en men visserij (al ga ik niet meer zoveel) ik vang elke keer men viske, en daar gaat het om bij mij, groot of klein (liefst groot natuurlijk) maar de boog is niet altijd gespannen.
De keuze is makkelijk voor mij, het moet een uitdaging zijn (het mag geen runs water zijn) ik hou van men rust en liever geen 10 of 15 keer per nacht uit mijn bed voor een wipper (oops sorry) en het mag moeilijk zijn, zo veel meer voldoening als ik vang!!
Maar iedereen maakt dat voor zichzelf uit, wat hij wil (maar voor mij is het dit) na 25 jaar van water naar water is nu de tijd voor mezelf om selectief te zijn (en enkele targets te zetten).

8: Welk karpermoment zal jouw tot nu toe eeuwig bij blijven en wat wil je hierover kwijt?

Zijn er enkele, waar ik tot op den dag vanvandaag nog regelmatig terug denk!
Er zijn er enkele, waar ik tot op den dag van vandaag nog regelmatig aan terug denk!
1992 trip van 6 nachten op Lac Du Der waar ik 72 vissen ving (45 boven de 15kg) en 4 van boven de 20kg.
De vangst van Botsje een vis van iets meer dan 20kg van Hombeek, het was zondag 10uur (iets voor inpakken) dat ik hem ving! Die nacht had ik een flinke vis horen springen, en kon niet meer slapen nadat ik dit gehoord had, omdat ik bijna 100% zeker was dat ik iets ging vangen en dan dit, Botsje! Mega gevoel en super blij.
De vangst van de oude op de Blaarmeersen (vis voor de eerste keer over de grens van de 20kg) en Dutch Dennis die de foto´s maakte toen.
De vangst van een super schub (22.8kg) men 3de weekend sessie daar op de maas, bij volle maan (het stond zowat in de sterren geschreven, dat er iets speciaals zou gebeuren die nacht) pracht van een vis!!
En het begin van 5 jaar vissen op de maas, en heel veel mooie vissen (en nooit geblankt).
Last but not least de vangst van Arthur op skylake vorig jaar, op 23kg+ na een toch wel geslaagde eerste trip daar de kers op de taart!!

9: Waar streef je naar aan de waterkant? Geniet je van elke vangst hoe klein die ook is, werk je naar een bepaald target of nieuw pb toe? Wat is je pb en / of mooiste vangst tot hiertoe?

Ik streef naar rust en gezelligheid onder vrienden als het kan in een mooie omgeving, maar zet mezelf wel enkele targets (eerst en vooral niet blanken) en dan probeer ik toch een grotere vis te strikken op een trip!
Aantal vissen per trip is niet belangrijk (eentje is genoeg al de rest is bonus!!) pb mag, maar moet niet (dat 24kg is uit Frankrijk), targets zijn niet altijd de mooiste vissen, maar soms zijn het net zij met het meeste karakter (look) ik probeer altijd vis te vangen hoe moeilijk het soms ook is, en dan ineens baf, gaat het vanzelf.

10: Heb je nog speciale doelen/targets voor de komende jaren?

Nu de lijst is lang (daarom dat ik op skylake nog enkele jaren zoet ben) Blind eye, the Y fish, The U fish, hannibal en zo kan ik nog wel even door gaan, ik zie het wel.
Elke trip is een uitdaging, en in elke trip vind ik een nieuw stukje van de puzzel, daar gaat het bij mij om in het karper vissen elke keer dingen leren waardoor ge stap voor stap dichter kunt komen bij je doel/target.
Het zijn misschien maar vissen, maar ze zijn niet dom.

11: Wanneer is de maat vol en haak je af, waar erger je aan binnen het karpervissen? Heb je al ooit gedacht nu stop ik ermee?

Ik erger me aan zeveraars die, denken dat ze het beter weten (en mateloos hun ding doen, en blijven blanken omdat ze geen goede raad aannemen, of omdat ze denken dat ze het toch allemaal beter weten) wel ik help graag, maar in zulke mensen steek ik men tijd niet meer in. Vergeefse moeite.
Die tijd is voorbij dat ik tijd investeer in mensen die het niet waard zijn!
Ik ben al 3 keer gestopt en alles verkocht, omdat ik het nut er niet meer van inzag en omdat er meer is in het leven dan dat vissen, maar nu heb ik een perfecte balans gevonden, en geniet er meer van dan vroeger!
Omdat ik minder ga (vroeger min 3000 uur per jaar) nu amper nog 850uur per jaar, 4 à 5 keer per jaar een week trip.

12: Heb je een voorbeeld binnen de karpervisserij, iemand waar je naar opkijkt, bewondert of met wie eens zou willen samenvissen?

Een voorbeeld? Niet echt, iemand waar ik naar opkijk ook niet, maar mensen waar ik veel bewondering voor heb die zijn er wel, gasten als Terry Hearn, Alijn Danua, Steve Briggs, Martin Lock, Andy Pickford en Tino Muschoot (respect).
Ben er nog wel enkele vergeten waarschijnlijk, waarvoor mijn verontschuldiging. (Al denken veel mensen wat dikke nekken zijn dat) Maar die mannen zijn de echte ambassadeurs van het karper vissen!! In mijn ogen toch.
Met iedereen zou ik eens willen samen aan het water zitten (als het maar op skylake is) maar met Tino, Exos en Zors.
Heb enorm genoten van het vissen samen met Joris P, Tom D, El Fano, solarke, Dutch Dennis en Filip van Noten en natuurlijk mijn eeuwige vis maat Jurgen

13: Hoe combineer je het karpervissen met de rest van je leven? Vriendin, gezin, werk, andere bezigheden,…! Hoeveel uur per week/maand kruipt hier in en hoe staan je naasten hier tegenover?

Met naasten moet ik geen rekening houden (heb geen gezin).
Maar het vissen op zich word niet veel uren ingestoken, voorbereiding is als een second nature geworden, alles staat altijd klaar (zoals ik het heb achter gelaten van de vorige trip).
Maar bij mij is het zowat “a way of live” geworden, een hobby/passie waar ik van hou en waar geen min te veel is.
Het forum waar enorm veel tijd in kruipt, maar heb er veel plezier in!
No stress, relax en niets lijd eronder (niet zoals vroeger) werk is belangrijk, vrienden ook (heb er niet zo veel, maar het zijn stuk voor stuk allemaal mensen die het waard zijn).
En men vriendin, die heeft er ook geen probleem mee (wij wonen niet samen) maar ook voor haar, is het leuk dat ik me met iets kan bezig houden (buiten met haar) en ge moet altijd wat water bij je wijn doen.
Dat is altijd zo in het leven, dus hier nog mijn motto, if you aint on the route you aint catching the bus!!

14: Heb je een abonnement of koop jij een karper magazine (binnen/buitenland)? Zo ja welk?

Een abonnement heb ik niet (als lid zijn van het VBK en the carp society er niet bij hoort) maar koop af en toe wel is een magazine, waaronder carpology, crafty carper, total carp of advanced carp fishing.

15: Aan wie zou jij de pen willen doorgeven en waarom?

Tino of Exos omdat ik denk dat deze 2 wel iets te vertellen hebben (den Tino daar ben ik zeker van) en Exos omdat ik het nen toffe pee vind…

Laatst aangepast door Blackwater op za mei 16, 2009 2:35 pm; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Robby Malfliet

Man Aantal berichten: 2727
Leeftijd: 36
Hobby’s: Vissen, voetbal, Anglofiel...
Registration date: 06-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 6:53 pm

Properkes! cheers

Allé, nu zijn we echt vertrokken! Komaan Exos of Tino (wie wordt het eigelijk???).
Terug naar boven Go down
jean-claude francois

Man Aantal berichten: 310
Leeftijd: 32
Hobby’s: karpervissen
Registration date: 01-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 7:12 pm

mooi interview blackwater.
ja wie zal de volgende zijn Rolling Eyes
Terug naar boven Go down
Dario Beerten

Man Aantal berichten: 311
Leeftijd: 25
Hobby’s: Karpervissen, Webdesign, Powertrainen...
Registration date: 27-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 7:13 pm

Idd proper intervieuw makker! Wink
Terug naar boven Go down
Antonie De Naeghel

Man Aantal berichten: 320
Leeftijd: 29
Hobby’s: karpervissen, voetbal, vriendin
Registration date: 07-08-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 8:42 pm

Knap interview, ben al benieuwd naar de volgende interviews. cheers
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 9:11 pm

Mooi interview!
grtz
Terug naar boven Go down
bart polyn

Man Aantal berichten: 774
Leeftijd: 30
Hobby’s: vissen,reptielen!!
Registration date: 19-08-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 9:51 pm

Leuk om te lezen Tommy cheers
Terug naar boven Go down
http://www.exclusivebaits.be
Jeffrey Benoot
Admin

Man Aantal berichten: 1498
Leeftijd: 38
Hobby’s: Verse vis
Registration date: 23-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 10:31 pm

Nice makker...had niks anders verwacht! Wink

Grtzzzzzzzzzz

Man Aantal berichten: 104
Leeftijd: 34
Hobby’s: karpervissen
Registration date: 03-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   vr mei 15, 2009 11:40 pm

Mooi stuk tekst en leest vlot.Zeeeer knap intervieuw.
Grz
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   za mei 16, 2009 2:32 am

Yow,

een interview zoals we je kennen, Tommy. . .
Naturel en spits. Klasse ! ! !

Cheers,
Cool Cool Cool
Michel
Terug naar boven Go down
Igor Van Waesberghe

Man Aantal berichten: 445
Leeftijd: 33
Hobby’s: karperen
Registration date: 15-05-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   za mei 16, 2009 5:07 am

af , zoals gewoonlijk, tof om te lezen met leuke illustraties
Terug naar boven Go down
Kris Vanmechelen

Man Aantal berichten: 188
Leeftijd: 26
Hobby’s: Karpervissen
Registration date: 31-03-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   za mei 16, 2009 9:52 am

idd top en zeer leuk initiatief die interveiws, let'em come !!

Grtz Kris
Terug naar boven Go down
de pauw david

Man Aantal berichten: 347
Leeftijd: 31
Hobby’s: fitness en vissen uiteraard
Registration date: 13-10-08

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   za mei 16, 2009 10:22 am

ziet er mooi uit
well done Wink
Terug naar boven Go down
http://www.dreambaits.be
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   za mei 16, 2009 1:20 pm

Thanks gasten, we doen ons best he om het hier leuk te houden!!
Terug naar boven Go down
david deman

Man Aantal berichten: 532
Leeftijd: 23
Hobby’s: Vissen / scheidsrechter KBVB
Registration date: 31-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Interview Tommy De Cleen   za mei 16, 2009 1:53 pm

Heel mooi interview.
Terug naar boven Go down
http://www.theboiliefactory.be

Interview Tommy De Cleen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven