Ik ben Debosschere Bart aka Exos, hobby’s zijn vissen en Basic Extract, en heb een zoontje van
9 maand oud.
Verder ben ik gehuwd met Melanie, en wonen samen te Harelbeke.
Kan je je eerste karper nog herinneren, vertel eens iets over die beginperiode?Mijn eerste kan ik mij niet meer herinneren, dit zal wel met de vaste stok geweest zijn. Toen
viste ik regelmatig met de vaste stok, en smeet nog een extra lijn bij op karper.
Vervolgens bleef de vaste stok thuis, en ben ik zo beginnen karperen.
Toen ik m’n eerste glasvezelen stokken heb ontvangen van mijn vader, was ik direct verkocht Deze heb ik vorig jaar volledig laten opwerken, & is een plezier om op kleine wateren terug mee te vissen.
Hoe ziet je huidige visserij er uit en wat voor wateren bevis je?Aangezien mijn visserij gefocust was op kanaalvissen & rivieren, ga ik dit jaar meer vissen op
plassen en meren.
De wateren die ik nu en in de toekomst bevis, tracht ik zoveel mogelijk te bevissen met
natuurlijke producten. (dit is m’n uitgangsbord)
Kanalen en diversen bevis ik nog even graag, maar ben het beu om in de rij te gaan zitten,
geef mij maar de rust van de natuur en het water.

Hoeveel waarde hecht je aan rigsystemen en kun je ons vertellen met wat voor rigs en systemen je zoal vist?Bij mij moeten rigs simpel maar goed zijn, in die mate dat ik maar met X aantal keer met een
onderlijn vis, dan is het resoluut poubelle.
idem indien ik een vis vang, werp ik ook mijn onderlijn weg.
Voor mijn haakkeuze op rivier of kanaal ben ik vol lof van Gladiator 4-6-8 of de Ashima reeksen.
Ik vis altijd met het korda safety system en met een strip leadcoar erboven om zo de boel vlak
op de grond te houden.
Waar let je op wat betreft aas en wat gebruik je hoofdzakelijk, aspecten die je vertrouwen geven in een bepaald aas? Hoe bepaal je je keuze hierin?Mijn vertrouwen in mijn home made mix in combinatie met natuurlijke bestanddelen. Ik vis al
bijna 6 jaar met dezelfde mix, en vang er redelijk goed mee, waarom dan veranderen.
Uiteraard vis ik al 6 jaar met de nu gekende “Basic Extract” producten.
Flavour in niet meer van toepassing in mijn visserij.
De natuurlijke bestanddelen zijn persoonlijk uiterst belangerijk binnen m’n visserij.(dit is niet
zonder resultaat gebleken, mosselpoeder op het kanaal is een hebbeding.)

Vis je meestal instant of op voerplekken en waarom?Ik vis de beide, maar als ik dan toch hoef te kiezen is de keuze → voerstek.
Zo bouw je een vertrouwen op; is het niet voor mezelf, dan is het voor de vriend karper.
Zeker op het kanaal die ik beviste was het de regelmaat die van belang was en niet de
hoeveelheid. Heb al velen zien blanken, enkel en alleen door het feit dat deze personen dumpen
en niet regelmaat voeren.
Vis je wel eens in het buitenland en zo ja met succes? Hoe bepaal je de keuze van een buitenlandse trip? En zo nee, heeft het een bepaalde reden dat je er niet vist?Ik vis maximum 2 keer per visseizoen in het buitenland.
M’n laatste vistrip was geen succes doordat de vissen op de paai kwamen.
Keuze wordt altijd gemaakt maar het type water / bezetting / & vissen die rond zwemmen.
Welk karpermoment zal jouw tot nu toe eeuwig bij blijven en wat wil je hierover kwijt?Mijn eerste jaar op het kanaal was enorm zwaar en intensief, ik kon maar geen run forceren,
maar bleef toch volharden. Ik moest en ging een vis vangen op die beek. Zo ben ik blijven
volharden met de hoop ooit één te vangen en zo vertrokken te zijn, wat me dan ook is gelukt.
Toen ik mijn eerste spiegel in mijn net had, was ik dood gelukkig.
Dit was het begin van een intensieve visserij op het kanaal, ben er nog een 8 tal jaar blijven
vissen. (soms 4 nachten per week)
Ben er daarop ook in geslaagt om bijna het ganse bestand bijeen te vissen. Heb er dan ook al velen op die plaats zien komen en gaan.

Waar streef je naar aan de waterkant? Geniet je van elke vangst hoe klein die ook is, werk je naar een bepaald target of nieuw pb toe? Wat is je pb en / of mooiste vangst tot hiertoe?Ik streef naar vrije stekken en geen geklaag en gezever meer aan de waterkant.
Er zijn gasten die denken dat ze nog een stek kunnen claimen, bij mij is het eerst komen = eerst
vissen.
Heb onderling respect, wees eerlijk, en ben recht voor de vuist, dan ken je pas de ware aard van
personen in kwestie.
Targetvissen is niet mijn ding, als je de kleine kan vissen, volgen de grote vanzelf. Als je uw PB
op zo’n manier kan verbeteren, dan is er geen druk op uw visserij.
Ikzelf ga vissen om tot rust te komen, het water te kunnen lezen en te doorgronden. Mijn PB
staat op schub 21.2kg en spiegel op 22.3kg.
De mooiste vangst was op het kanaal was, mijn eerste 40 ponder; superdril en ongekende
spiegel.
Heb je nog speciale doelen/targets voor de komende jaren?Targets: een paar, maar niet in die mate dat ik er mijn nachtrust voor laat.
Ze zijn welkom, en wie geduld heeft zal beloond worden.
Doelen: toch wel één groot water die ik zou bevissen; maar probleem wat mag en nie mag, en
ook de afstand is wat moeilijker voor mijn 25 jarige VW busje, maar komt zeker aan bod.
Ook de project spiegeltjes van ghow heb ik intresse, deze kunnen waarnemen in hun groeifase
lijkt me wel leuk.
Wanneer is de maat vol en haak je af, waar erger je aan binnen het karpervissen? Heb je al ooit gedacht nu stop ik ermee?Ik haak nog niet zo vlug af, als het in het kopke zit… .
Daardoor krijgen al die zwanzers het wandelen bij mij. (niet lullen… bewijzen…, nooit gedacht
van stoppen, en zeker ook niet mijn materiaal verkopen.

Heb je een voorbeeld binnen de karpervisserij, iemand waar je naar opkijkt, bewondert of met wie eens zou willen samenvissen?Voorbeelden niet echt, kan me daar niet in vinden.
Maar als ik toch één moet noemen is het de man van mijn streek; Phil Cottenier Zelf vind ik deze
goed, geen grote prater, leeft 200% voor z’n visserij en kan nu en dan een bak op het droge
trekken. Met hem zou ik wel een jaartje samen willen hengelen. Samen vissen is niet zo vlug
aan mij besteed, doe liever mijn eigen ding.
Voor een weekend of week; geen probleem, maar een gans jaar op eenzelfde stek vissen en vis
delen….. neen dank u.
Hoe combineer je het karpervissen met de rest van je leven? Vriendin, gezin, werk, andere bezigheden,…! Hoeveel uur per week/maand kruipt hier in en hoe staan je naasten hier tegenover?Mijn echtgenote heeft mij leren kennen als karpervisser. Ze weet dat ik niet zonder deze hobby
kan. Dit is ook mijn ontspanning, zonder ben ik niet handelbaar. Werken doe ik in 2
ploegensysteem in combinatie met basic extract. Verder zorg ik ook voor de opvoeding van mijn
zoon Lowie, heb een drukke agenda. Voor de stress te verwerken ga ik vissen.
Heb je een abonnement of koop jij een karper magazine (binnen/buitenland)? Zo ja welk?Persoonlijk ben ik gestopt met al die verhaaltjes te lezen, iemand z’n verslagen hoef ik niet te
lezen. Ik ga vissen en geniet van de natuur.
Zelf heb ik hetVBK-magazine maar lees het amper uit.
Aan wie zou jij de pen willen doorgeven en waarom?Tino of Robby Malfliet, dit lijken me wel interessante personen om beter te leren kennen binnen
Hun visserij en hun leven.

tight lines Exos ...